Det lokala näringslivet rasar, medan Handelskammarens undersökning visar på något helt annat.
Idag går remisstiden ut för åsikter kopplade till förslaget att lägga ned flyglinjen mellan Torsby, Hagfors och Arlanda.
Det kom lika delar oväntat och överraskande som oönskat, det besked som utredaren Peter Norman lämnade i samband med en pressträff på regeringskansliet i mitten av februari tidigare i år.
Han föreslår visserligen att Karlstad airport förses med allmän trafikplikt till och från Arlanda, men det skulle i så fall göras på bekostnad av att flyglinjen som binder samman norra Värmland med Stockholm läggs ned och ersätts med flygbussar till Karlstad istället.
Idag stänger möjligheten för att inkomma med yttranden och synpunkter på utredarens förslag, och det är många som har tagit chansen att göra just det.
I Torsby tycks konsensus råda – oavsett om du representerar offentliga myndigheter som kommunen eller sjukhuset ser man med stora farhågor på vad en avveckling av flyglinjen skulle innebära även hos och för det lokala näringslivet.
Per Frykedal, ägare och vd på Adrepublic graphics, befarar att kundunderlaget skulle minska drastiskt om flyglinjen tas bort.
”I vårt fall skulle det vara katastrof eftersom 75 procent av våra kunder har sina huvudkontor i Stockholmsregionen”, skriver han i företagets yttrande.
Och han får medhåll. Thomas Hansen vars bolag både byggt fastigheter och etablerat såväl Dollarstore som Jysk vid den nya handelsplatsen vid Kajsheden betonar hur kommunikationer till och från orten är en viktig faktor som avgör var man väljer att förlägga sina satsningar.
”Att lägga ned eller ifrågasätta behovet av Torsbyflyget är som att slå undan benen för oss företagare i denna region. Staten skall ta sitt ansvar och skapa lika förutsättningar för oss företagare i glesbygden så att vi är nationellt konkurrenskraftiga”, skriver han och fortsätter:
”En avveckling av flyglinjen skulle innebära väsentligt ökade kostnader för oss dels genom ökade direkta resekostnader och dels genom tidsmässigt produktionsbortfall”.
Ser flera risker
Även andra lokalt stora aktörer som Note och Vestre har yttrat sig på liknande sätt, liksom Branäs fritidscenter som precis som övriga nyss nämnda betonar hur de befinner sig i expansiva faser och ser med oro på hur en nedläggning av flyglinjen skulle försvåra detta.
”Branäs är även beroende av levande landsbygd och vill därför även lyfta fram den viktiga roll som flyglinjen spelar för detta. Flyglinjen gör det möjligt för invånare i kommunen (vår personal) att få tillgång till resten av landet och världen utan alltför stora trösklar. Det är särskilt viktigt för ungdomar och unga vuxna som vill studera eller säsongsarbeta på andra platser. En levande landsbygd ger en mångfald av sociala och kulturella möjligheter. Skulle flyglinjen läggas ner innebär det en risk för att den socioekonomiska utvecklingen bromsas på orten”, skriver Mikael Rundblom, styrelseordförande och delägare på Branäs fritidscenter.
Som vi har berättat tidigare ses inte den föreslagna flygbusslösningen heller som något görbart alternativ. Näringslivet lyfter också fram hur Torsby som en förhållandevis nybyggd flygplats skulle kunna fungera som en nod för framtida elflyg och infrastruktur för drönare, något som redan undersöks på flygplatsen i Torsby.
Handelskammaren Värmland har också stämt av läget hos sina medlemmar medelst en enkät som skickades ut till länets samtliga privata företag. Av dem svarade 105 företag på enkäten vilket ger en blygsam svarsfrekvens på nio procent.
Men det enkätresultaten ändå visar är att blott sex av de 105 företagen uppger att en nedläggning av flyglinjen skulle få stor påverkan, medan 79 av 105 säger att de inte skulle påverkas alls. Å andra sidan skulle 66 av de svarande företagen nyttja flyget om linjen istället avgick från Karlstad.
Större perspektiv
Slutligen kan konstateras också att AB Karl Hedin som visserligen använder flyglinjen sparsamt också har lämnat in ett yttrande.
Platschef Christian Fryklund gör det ur ett större perspektiv.
”Att Torsby skulle utsättas för den risk det innebär att förlora flyglinjen Torsby-Arlanda skulle innebära att många positiva argument som talar för en vidareutveckling av orten och kringliggande samhällen skulle minska”, skriver han och fortsätter:
”Från vårt perspektiv hoppas och önskar vi att man väljer att se möjligheterna med en fortsatt utveckling av landsbygden och i synnerhet norra Värmland med Torsby som framtida knutpunkt”.
LÄS MER:
Regionen förordar Karlstad – men inte på de norra flygplatsernas bekostnadHalverat antal passagerare – här är siffrorna som talar mot (?) flyglinjens varaNästa dråpslag för flyglinjen – antalet platser bantas: ”Det tror vi är rimligt”Landsbygdsministern om flyglinjen: ”Jätteviktigt att infrastrukturen funkar”Test visar – ohållbart att avveckla flyglinjen: ”Finns inga bra exempel”