Bristen på veterinärer i länet kunde ha fått allvarliga konsekvenser för Anna-Karin Johansson Brikells hund Hjördis.
Tiken fick komplikationer strax innan hon skulle föda, men någon hjälp fanns inte att få – och oron var stor.
– Det här är ju familjemedlemmar, säger Anna-Karin.
För ett par veckor sedan skrev VF om att djursjukhuset på Färjestad i Karlstad byggt ut och renoverat sina lokaler. Efter artikeln hörde många av sig med synpunkter, varav flera framhöll att man önskat att bolaget skulle ha satsat på att ha öppet dygnet runt också.
Anna-Karin Johansson Brikell är en av dem. Hon beskrev hur hon nyligen försökte hitta en veterinär för akut vård till sin dräktiga spanska vattenhund Hjördis, men inte lyckades.
Det är nu en dryg vecka sedan som Anna-Karin vaknade av att Hjördis var pipig och agerade stressat. Klockan var fem på lördagsmorgonen när hon upptäckte gröna flytningar på handdukarna och filtarna. Anna-Karin som tidigare fått höra att man då ska vända sig till veterinär, insåg snabbt – efter en rundringning – att ingen hjälp fanns att få.
– Jag blev jätteorolig. Jag gick upp och väckte maken och sa att vi måste åka iväg med Hjördis. Jag var beredd på att köra på vinst eller förlust, frågan var om jag skulle köra till Mjönäs eller till Stockholm, säger hon.
Valpningen
Men den här gången gick allt bra, redan 05.40 hade första valpen kommit och inom två timmar hade Hjördis fött sex friska valpar.
Trots det började paret fundera på om det varit så klokt att flytta från Stockholm till Värmland för att bedriva kennel utanför Kristinehamn. Veterinärbristen i länet gör verksamheten sårbar, menar Anna-Karin.
– Problemet är inte kvalitén på vården när man väl kommer in. De är toppenbra när man väl kommer dit, det är alltid högklassig service, vård och omtanke. Det är ju tillgängligheten som är problemet, säger hon.
Anna-Karin önskar att veterinärer och mottagningar i länet skulle samarbeta mer över verksamheterna.
– Man skulle kunna ha lite rotation så att åtminstone en klinik har personal och kirurg på plats på natt och helger. Det räcker att de behöver ett kejsarsnitt eller får en livmoderinflammation, att hundarna då ska behöva vänta är livsfarligt.
Anna-Karin har efter den här upplevelsen funderat på att bilda ett eget nätverk, som skulle kunna hjälpa till vid exempelvis valpning. Hon tänker att de mer erfarna uppfödarna skulle kunna vara behjälpliga vid födslar, men också vara ett stöd.
Och det är redan flera som visat intresse för förslaget, berättar hon.
– Det kan göra mycket, om exempelvis en valp sitter fast. De har ju lång erfarenhet och vet oftast vad man kan göra. Det här skulle även kunna bli lugnare för tiken och för djurägarna, säger hon, och fortsätter:
– Det här är ju familjemedlemmar, även om man bedriver kennel. De här är vår familj, men tanken har slagit oss om det verkligen är värt det – att driva en kennel?! Sen så tittar man på valparna, och då är det ju det.
Förtegna
VF har varit i kontakt med Evidensias huvudkontor i Stockholm angående kostnaden för renoveringen och tillbyggnaden av djursjukhuset i Karlstad, men också om att ha öppet dygnet runt.
Företaget är förtegna om själva kostnaden, och i ett mejl skriver kommunikatören Cecilia Hermansson Nilsson:
– Vi nämner aldrig några siffror. En ombyggnation av en verksamhet innebär alltid en investering. Med det fina resultatet så är det en mycket positiv investering för både djurägarna och de som jobbar där. Sådana positiva följder har ofta ett större värde än siffror.
Att veterinärer från olika kliniker ska kunna samarbeta är inte aktuellt för dem i nuläget, meddelar Evidensia – inte heller dygnet runt öppet, trots att djursjukhuset i Karlstad är den största aktören i Värmland.
– Vi arbetar och fokuserar på att ge den bästa möjliga vården till de som besöker alla våra djurkliniker/djursjukhus. Öppettider är en fråga om hur stor personal man har, vilket också framkom i artikeln. Rekrytering pågår på så gott som alla veterinärverksamheter i branschen, vilket är en utmaning på grund av den utbredda personalbristen, säger Cecilia Hermansson Nilsson.