Duon Mohlin/Nyströms Karlstadsdeckare har översatts till drygt 20 språk och drömmen om en tv-serie ser ut att realiseras. I den tredje boken om mordutredaren John Adderley utspelar sig intrigen i Grums, där ett över 30 år gammalt kallt fall rörande två försvunna pojkar återupptas.
– Det gäller att hela tiden hitta sätt att hålla kvar vår hjälte i Värmland, säger Peter Nyström.
Från biljakter i trafikkaoset i samband med en utsåld FBK-match till ett slumrande bostadsområde vid Ålviksbacken i Grums. Från Löfbergsskrapan till Gruvöns bruk. Peter Mohlin och Peter Nyström fortsätter att arbeta med kända värmländska landmärken och miljöer när de återvänder med sin tredje bok om den tidigare FBI-agenten John Adderley, som efter ett internationellt uppmärksammat vittnesmål tvingats dra sig undan till uppväxtens Karlstad för polisjobb under skyddad identitet.
– En observation vi själva gjort är att han är lite smidigare nu. Han har börjat bli van det svenska, blir inte längre upprörd om det visar sig att det är hans städvecka. Att folk vabbar tycker han visserligen fortfarande är ett märkligt fenomen, men annars har han lyckats anpassa sig lite mer, säger Peter Mohlin om bokseriens protagonist.
Fynd under fotbollsmatch
I "Den tysta fågeln" nyanseras skildringen av Adderleys föräldralösa brorsdotter Nicole, som han i brist på alternativ fått om halsen i väntan på ny fosterhemsplacering. Det är också under en av hennes fotbollsmatcher, en bortamatch i Grums, som ett nytt fall tar sin början. Några ungar kastar sten mot ett fågelbo tills det faller mot marken. John Adderley ser hur alltfler samlas runt boet, där ett märkligt fynd gjorts. Ett decimeterlångt nyckelben, från ett barn, ska det visa sig.
Det bör kanske understrykas att det handlar om fiktion när upptäckten snart kopplas till ett 34 år gammalt lokalt kallt fall rörande två tioåriga tvillingbröder, som aldrig återfunnits.
– Det ligger fortfarande som en stor mörk sorg över bostadsområdet Ålvikshöjden, där pojkarna bodde och deras pappa fortfarande bor kvar. Och nu börjar snacket gå, säger Peter Nyström.
Ålvikshöjden? Där ligger det ju inget bostadsområde utan en slalombacke, tänker kanske den geografiskt insatte.
– När vi åkte runt i Grums hittade vi inget befintligt bostadsområde som riktigt passade vår berättelse. Vi ville egentligen bara ha en något avskild gata. Vid bruket såg vi den där slalombacken som vi inte visste fanns och när vi stod vid toppen föreställde vi oss en liten länga bostäder där istället. Så storyn blev att slalombacken varit på tal i Grums, men aldrig blev byggd, fortsätter Peter Nyström.
– Det kändes som en rolig blinkning till Grumsborna och folk i Värmland som har koll på platsen, säger Peter Mohlin, och berättar om den nya huvudkaraktären Torgny Hammarström, som bor på Ålvikshöjden med sin fru Beatrice.
– Vi behövde en arbetarmiljö, och Torgnys far Ivar var i vår berättelse fackman inom pappersindustrin och senare stark man i lokalpolitiken för sossarna. När han fick höra talas om att det skulle byggas en slalombacke i området bemötte han det stenhårt. "Här ska det inte byggas någon jävla backe, om borgarna vill bryta benen har de ju Sälen. Nej, här ska det byggas arbetarbostäder", och så vidare. Så för att använda ett tjusigt språk är det väl lite kontrafaktisk historieskrivning vi sysslat med den här gången.
"Ska helst fälla en tår"
Vid sidan av utredningen gällande de försvunna pojkarna försöker ensamvargen John Adderley få vardagen med Nicole att fungera.
– Vår målsättning har varit att läsarna ska känna att de har ett starkare band än vad han faktiskt erkänner, säger Peter Nyström.
Det måste vara en svår balansgång? Att vara hyfsat subtil, men samtidigt inte för otydlig?
– Precis. Utgångspunkten har alltid varit att hitta en bra psykologi, säger Peter Mohlin. Man ska bli berörd och känna för karaktärerna, allra helst nästan fälla en tår när det är sorgligt och besvärligt för dem. Samtidigt som spänningen, nerven och drivet måste vara intakt. Jag tycker aldrig vi kommit så nära den ambitionen som nu.
Sålt tv-rättigheterna
Deras kriminalromaner, som i Sverige ges ut av Norstedts, har blivit en internationell framgång. Peter Nyström och Peter Mohlin har nu sålt rättigheterna till att göra en tv-serie till ett produktionsbolag. Vilket kan de dock inte avslöja, och det är mycket som ska klaffa innan John Adderley kan ta fysisk form.
– Men det är ett bra steg på vägen. Vi kommer inte att skriva något manus själva utan det är det bättre att någon som är expert på mediet tar hand om. Då skulle vi hellre skriva något direkt för tv inom samma genre, säger Peter Mohlin och fortsätter.
– Vår diaboliska masterplan är att fortsätta skriva på den här bokserien, och om det blir en tv-serie och den funkar, då är det läge med en ny originalidé. Det ligger i så fall långt bort, men man måste få drömma.