Den första tygblöjan sydde Linnéa Nilsén till sin dotter, som en hobby.
Sedan lanserade hon sitt egna märke som nu växt och säljs av flera återförsäljare.
– I lördags lanserade jag märket på nytt, säger hon.
Allting började när hon fick sin dotter för drygt tre år sedan. Linnéa som alltid tänkt på miljön ville använda tygblöjor på sin bebis. Hon testade själv flera olika sorter, och kom fram till att hon gillade skalblöjor bäst – då är det endast inlägget som byts.
– Det fanns inte riktigt någon variant som passade oss. Jag gillade när de var sidknäppta så de gick att dra upp eftersom vi pottade så mycket. Populärast är pocketblöjan och de har alla så snygga prints för det är så etablerat på marknaden, men det var inte riktigt så med skalen som jag började med. Därför började jag sy själv, jag ville sy de skalen jag själv tyckte om.
Produktion
Från början sydde hon alla tygblöjor själv, men då beställningarna fortsatte att komma in lades de på hög. Hon hann inte riktigt med att sy samtidigt som hon skulle sköta studierna. Linnéa läser sista terminen på lärarlinjen på universitetet och blir klar till sommaren.
– Jag klarade inte av att sy tillräckligt många. Jag gjorde en pre-order när jag trodde att ett svensk företag kunde hjälpa till. Då fick jag in beställningar på 150 blöjor, och sitta och sy det själv när det företaget tackade nej i sista minuten. Det var en pärs!
För att klara av beställningarna började hon kolla runt om det fanns något företag som skulle kunna hjälpa till med produktionen. Efter att ha spanat runt i både Sverige och Europa fastnade hon för ett företag i Kina.
– De hade bra villkor, bra anställning och långa semesterperioder och har 150 anställda. Jag har haft möten med dem och även pratat med personalen för att det skulle bli så bra som möjligt. Materialen de använder är oeko-tex och gots certifierade, ce-märkta och godkända för barn och babyanvändning, så jag känner mig väldigt nöjd.
Nu producerar hon skalblöjor, inlägg och wetbags. Efter att ha legat lite på is under studierna, lanserades hennes märke Lilbus på nytt i helgen som var.
– Den nya lanseringen har gått bra. Det var väldigt högt tryck, så jag är nöjd. Jag blir taggad att göra fler produkter.
Är det på gång?
– Definitivt. Prints är också det roliga. Jag designar själv hur alla produkter och tyger ska se ut.
Och fördelarna med att använda tygblöjor är flera enligt Linnéa. Förutom att det är billigare att använda och bra för miljön blir många barn blöjfria snabbare och huden får andas bättre eftersom tygblöjorna släpper in mer luft än vad engångsblöjor gör.
– När du använder samma produkt flera gånger blir det det här cykelperspektivet. Blöjan går även att använda till flera barn, vilket blir både ekonomiskt och bidrar till en bättre miljö.
Hur kom du på namnet Lilbus då?
– Det är mitt barn, som är världens busigaste unge. Hennes idol är Emil, säger hon skrattande.
Export
I höstas öppnade Linnéa också sin egna lilla butik ”Helt Logiskt” i Duvanhuset i Karlstad. Med rådande tider har starten gått trögt, berättar hon.
– Det har varit kämpigt att komma in med såpass nya produkter i en lågkonjunktur och inflation. Men jag tycker att det rullar. Jag kan betala mina fakturor med det jag får in så det är skönt, säger hon, och fortsätter:
– Jag har också fått in en ny återförsäljarförfrågan gällande mina blöjor, så det är roligt. Jag skulle gärna vilja se att några av produkterna säljs utomlands. Det håller jag på att undersöka just nu.
LÄS OCKSÅ:
Linnéa designar tygblöjor och öppnar ny butik: ”Prova något bra för planeten”