Hoppa till huvudinnehållet

Tidsramarna för däckbyte är alltför kort

Publicerad:
Reporter Värmlands Folkblad
Värmlands Folkblad
redaktion@vf.se
Ökad flexibilitet när det gäller däckbyten skulle öka trafiksäkerheten, menar Anders Östberg, Motorbranschens Riksförbund.
Ökad flexibilitet när det gäller däckbyten skulle öka trafiksäkerheten, menar Anders Östberg, Motorbranschens Riksförbund.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Ett säkert vårtecken är att tiden för däckbyte är inne. Under ett par veckor blir det extra hårt tryck på verkstäderna. Att boka i god tid är naturligtvis en fördel. Men perioden för skifte mellan 31 mars, då man måste ha vinterdäck vid vinterväglag, och 15 april, då man därefter inte får ha dubbdäck, är alltför kort. Det kan leda till problem för både bilister, verkstäder och i förlängningen den totala trafiksäkerheten, skriver Anders Östberg, Motorbranschens Riksförbund.

Förutsättningarna är också väldigt olika i vårt avlånga land. När vintern fortfarande håller sitt grepp på vissa breddgrader kan våren redan ha gjort sitt intåg på andra håll. Visst finns det undantag om det är vinterväglag även annan tid, men det förändrar inte att ramarna är snäva i grunden. Här borde ett större mått av flexibilitet tillämpas med ett längre tidsspann. På så sätt skulle trafiksäkerheten kunna stärkas och vardagen skulle underlättas för många. För frågan om däck är viktig på många sätt.

Omställningen av fordonsflottan pågår för fullt. Här krävs att många verktyg används. Elektrifieringen och nya bränslen är här självklarheter i kombination med utbyggda laddplatser, parkeringsmöjligheter och bättre vägar. Men även valet av däck påverkar såväl utsläppen som säkerheten.

Mer bränsleeffektiva däck innebär lägre utsläpp. Det är viktigt att valet blir rätt i förhållande till vilken typ av fordon däcken ska sitta på. Rätt däck på rätt bil gör att rullmotståndet minskar, vilket gör att räckvidden blir längre för laddbara fordon och mindre bränsle går åt i förbränningsmotorer. Dessutom minskar ljudnivån, vilket är en vinst för folkhälsan.

Nollvisionen om att ingen ska dö eller allvarligt skadas i trafiken måste gå att kombinera med minskade utsläpp från transportsektorn. Samtidigt kommer mer transporter och mobilitet att behövas i framtiden. Så rätt däck med rätt förutsättningar för väglaget, det vill säga sommar- och vinterdäck är viktigt för kortare bromssträcka och bra våtgrepp. Här krävs att alla verktyg användas för att nå målen. Något att tänka på när däck ska bytas och kanske även bytas ut.

Anders Östberg

Motorbranschens Riksförbund, MRF, opinion och kommunikation

Artikeltaggar

DebattFordonMotorbranschens RiksförbundUtsläppVerkstäder