Billigare kollektivtrafik gör succé i Tyskland. Kan det vara en enkelbiljett till förnyat förtroende för partier som bryr sig om klimatet?
En bekant sa till mig en gång att hon egentligen tyckte illa om Moderaterna. “Men det där med jobbskatteavdraget gjorde de jävlarna ändå bra”.
“Det där gjorde de jävlarna ändå bra” är en nyckelfras för varje framgångsrik regering. Får man den reaktionen från andra partiers väljare, har regeringen hittat en reform som kan vinna val. Man gillar kanske inte partiet som genomför förslaget, men reformen gjorde ändå det egna livet bättre.
Det är politik som inte vinner stöd genom vallöften, debattartiklar eller Tiktok-videor. Utan genom den lågmälda och stillsamma förändringen av vardagen.
Alliansens jobbskatteavdrag är bara ett exempel på ett sådant förslag. Maxtaxan på förskolan (ett tak för hur mycket förskolan får kosta) var en liknande reform från regeringen Persson. Det var knappast bara sossar som tyckte livet blev enklare av billigare barnomsorg. I båda dessa fall fick regeringen förnyat förtroende i nästa val. Det där gjorde de jävlarna ändå bra, var budskapet från väljarna.
Det är här partier med klimatfrågan högt på agendan stöter på problem. Det är inte enkelt att både minska utsläppen och förbättra folks vardag. Klimatlagar och EU:s utsläppshandel är viktiga åtgärder. Men sådana reformer väcker exakt noll entusiasm hos väljarna. De måste genomföras ändå, men vinner inga val.
Miljöpartiets märkliga kräftgång i opinionen kan inte bara förklaras med smärtsamma kompromisser i regeringen, som det står i partiets valanalys. Jag tror orsaken också är att man inte fick igenom någon reform som blev tillräckligt populär. Något som gjorde ett positivt avtryck i människors vardagsliv och som alla visste var Mp:s förtjänst.
Kanske har istället den tyska regeringen knäckt koden. Styret består av Socialdemokraterna, Miljöpartiet Die Grünen och det liberala partiet FDP. Klimatpolitiken är en av regeringens huvudprioriteringar.
De har nu genomfört en reform för rejält billigare kollektivtrafik. Det går sedan en vecka tillbaka att köpa ett månadskort i Tyskland för cirka 500 kronor som gäller för nästan all regional och lokal kollektivtrafik i hela landet. Det blir helt enkelt både billigare och smidigare att åka kollektivt.
När en liknande reform testades under sommaren minskade antalet bilresor med 10 procent. Dessutom gynnar reformen låginkomsttagare mest och stärker därmed även fördelningspolitiken. Antagligen finns mer effektiva reformer för att minska utsläppen per satsad euro. Men tyskarna förstår att det inte blir någon omställning alls om den bara känns som en pålaga.
Klimatpolitik kan förstås inte bara vara populär. Vi är i en kris och i alla kriser måste tuffa vägval göras. Men just därför är det extra viktigt att satsa på reformer som också gynnar folk i vardagen. Som är populära. Tysklands reform med billig kollektivtrafik inspirerar. Det är hög tid för en billig “Sverigebiljett”.
Förkortning av arbetstiden, gröna jobb, en grön skatteväxling värd namnet och ökad grönska i städer är andra reformer som både minskar utsläppen och har potential att förbättra vardagen. I opposition kan det fungera att låta regeringen koka i sin egen soppa och klaga på att omställningen går för långsamt. Men för att göra avtryck i regeringsställning är det reformer som spelar roll.
Det parti som lyckas genomföra en riktigt populär klimatreform har mycket att vinna. Man kommer förstås inte älskad av alla. Men det behövs inte. Det räcker gott med att en och annan säger:
“Det där gjorde de jävlarna i alla fall bra.”