Det ser ut som vanligt före påsk, fullsatt i butikerna.
Med en väsentlig skillnad:
– Vi tjänar inte lika mycket på påskhandeln i år, säger Tommy Johansson, butikschef för MaxiMat i Charlottenberg.
Det har varit rusch som vanligt i Charlottenberg veckan före påsk. Från Norge som vanligt. Men köplusten för kött och kyckling och ost och honung och kaffe, samt i butikerna bredvid brännvin och tobak, som kostar hälften så mycket här som där, har inte varit lika stor som tidigare.
– Jag skulle säga att påskförsäljningen har gått ner med en tredjedel, eller säg 25 procent för att jag inte ska överdriva.
– Men det har inte varit som förr, om vi går tillbaka till före pandemin, påpekar Tommy.
Påskhandelns återkomst ifjol är ingen riktigt värdemätare för hur bra kommersen kan vara, och har varit i år. För att påsken ligger fel i tid, sett ur gränshandelns perspektiv.
– Påsken kommer för tidigt i år, långt före lönehelg och innan vårvädret kommit. Det gör faktiskt en del för dem som går på tur till Sverige.
Annars har det sett ut som vanligt i affärerna. Beträffande kunder och anställda. MaxiMat har kallat in samtliga 35 anställda på heltid den här veckan.
– Unskyld, vart har dere gjort av smördegen?
Tommy Johansson visar snabbt de norska kunderna till nästa disk, som vanligt med vänligt bemötande.
Som man förväntar sig i alla butiker, inte bara under veckan med guldkant för i varje fall livsmedelsförsäljningen i Charlottenberg shoppingcenter och bra säkert för Systembolaget som håller förtjänsten för sig själv.
– Den här veckan ger de allra största intäkterna för oss på hela året, konstaterar Tommy Johansson.
Men inte lika bra som förr.
Svenska kunder är i minoritet, eller bara åskådare till påskruschen.
– Jag ser ju Edabor som klär upp sig lite kul inför påsken och följer handeln. De tycker att det är rena underhållningen och det kan jag hålla med om.