Den statliga flygplatsutredningen föreslår att Karlstad Airport ska få trafikplikt och möjlighet att köra upphandlad flygtrafik. Men det är först 2027.
Och så länge kan inte flygplatsen vänta.
– Då har vi varit utan reguljär flygtrafik i sju år, konstaterar flygplatschefen Camilla Sperling.
Den statliga flygplatsutredningen ritar om Sveriges flygplatskarta ganska rejält, samtidigt som förslaget innebär att det skjuts till betydligt mer pengar för att stötta de flygplatser som inte är statliga. Däribland Karlstad.
För Hagfors och Torsby innebar förändringarna förlorad trafikplikt och möjlighet till upphandling av flyg, men för Karlstad blev det en vinstlott, eftersom Karlstad är en av de flygplatser som föreslås få möjlighet till upphandlat direktflyg till Stockholm.
– Jag var överraskad över att vi föreslås få allmän trafikplikt, men jag välkomna det naturligtvis. Det innebär helt andra förutsättningar för oss att ha trafik här, säger Camilla Sperling.
Behöver komma igång
Däremot faller inte tidsplanen för genomförandet av förändringen flygplatschefen i smaken. Enligt utredningen ska det för Karlstads del genomföras först 2027.
– Och så länge kan vi naturligtvis inte vänta. Vi har redan stått utan flygtrafik sedan pandemin bröt ut och vi behöver komma igång med flygtrafik så fort som möjligt, säger hon.
Camilla Sperling får medhåll från Peter Larsson som är vd på samlingsorganisationen Svenska Regionala Flygplatser. Han konstaterar att den statliga utredningen spretar på en del märkliga vis.
– Till exempel så föreslås att Sundsvall som också ska få trafikplikt ska kunna börja med det med en gång, medan Karlstad måste vänta flera år. Och det finns ingen förklaring till det i utredningen, säger han.
”Kommer från oss”
I det stora hela är dock Peter Larsson nöjd med innehållet, eller i alla fall inriktningen, i den statliga utredningen. Inte minst eftersom mycket av det som återfinns där är de mindre flygplatsernas egna önskemål.
– Det är första gången som man verkligen tar tag i våra frågor och det finns väldigt många bra förslag. Mycket av det tankegodset kommer också från oss, säger han.
Men, som sagt, också en del märkligheter. Som att fyra av de regionala flygplatserna pekas ut för förstatligande, utan några tydliga anledningar, och att vissa flygplatser blir utan statligt stöd, medan andra ska få mer.
Karlstad tillhör de flygplatser som inte vinner högsta vinsten i form av ett förstatligande, men som ändå får trafikplikt och även kan räkna med ett ökat statligt stöd.
– Vi har ett statligt stöd på cirka 3,5 miljoner i dag och jag gissar att det skulle kunna landa på 10-15 miljoner framöver, så det skulle kunna täcka betydligt mer än det gör i dag. Så det är mycket som är bra för Karlstad i utredningen, säger Camilla Sperling.
Hub för elflyg
En annan positiv sak är att Karlstad och just Sundsvall pekats ut som hubbar för framtida elflyg. Något som i branschen ses som en spännande möjlighet för kortare flygningar.
– Det går snabbt nu med den nya tekniken och i framtiden kanske man kommer att kunna åka elflyg från Hagfors och Torsby till Karlstad och slippa anslutningsbussar. Det gör att vi kan se flygplatsen i Karlstad som en del av infrastrukturen för hela Värmland, säger Ann-Kristine Johansson (S), nyvald ordförande i Karlstad Airport.
Till den 23 maj ska alla berörda flygplatser och branschorgan lämna in sina remissvar till utredningen och sedan är förhoppningen att ett beslut ska kunna tas i riksdagen i höst.
Vad Karlstads remissvar innehåller återstår att se, men det övergripande budskapet är tydligt.
– Sätt igång med det så fort som möjligt. Vi har väntat länge nog, säger Camilla Sperling.
Stor glädje på Karlstads flygplats efter beskedet: ”Kommer att betyda mycket”Test visar – ohållbart att avveckla flyglinjen: ”Finns inga bra exempel”Nästa dråpslag för flyglinjen – antalet platser bantas: ”Det tror vi är rimligt”Halverat antal passagerare – här är siffrorna som talar mot (?) flyglinjens vara