De röda siffrorna i bokslutet har förföljt Coop Värmland under de senaste tio åren.
Men nu har de blivit svarta, om än på en blygsam nivå.
– Det här visar att vi är på rätt väg och att vi har fokus på rätt saker, säger vd:n Anneli Borg Lundgren.
Det är ingen hemlighet att Coop Värmland har haft sina bekymmer under det senaste decenniet. Ekonomin har gått knackigt, verksamheter som har legat under Coop-paraplyet har lagts ned, butiker med skral lönsamhet har plockats bort och personal har i omgångar sagts upp.
Men nu, efter sju sorger och lika många besvär, verkar vändningen vara här. För 2022 visar Coop Värmland upp ett positivt rörelseresultat på 5,9 miljoner kronor, vilket är det första positiva resultatet sedan 2013 enligt kommunikationschefen Klas Olsson.
– Vi hade ju ett positivt resultat både 2021 och 2020, men det berodde på realisationsvinster för försäljningen av Tullholmen. Då hade vi inte ett positivt resultat på rörelsen, säger han.
Viktig indikator
Det positiva resultatet kommer trots krig i Europa, skenande matpriser och en inflation i stigande. Blickar man tillbaka till 2019, innan pandemin förändrade förutsättningarna för branschen, så är förbättringen än mer positiv.
Då låg resultatet nämligen på närmare 53 miljoner back.
– 5,9 miljoner i positivt resultat är inte mycket om man ser till den totala omsättningen, men det är ändå en viktig indikator att det rör sig åt rätt håll. Samtidigt har vi pengar i kassakistan, konstaterar Klas Olsson.
I kassakistan finns närmare bestämt 557 miljoner kronor, vilket enligt Klas Olsson ger en extra trygghet inför framtiden. De investeringar som gjorts under året på totalt 57 miljoner kronor har dessutom kunnat tas från det löpande kassaflödet.
– Det handlar bland annat om en ny matbutik på Tullholmen, stora investeringar på Coop Bergvik, en omställning av Coop city och investeringar i landsortsbutikerna i Sysslebäck, Lesjöfors, Högboda och Skillingmark, berättar Anneli Borg Lundgren, som särskilt brinner för att butiken i Sysslebäck under året fått en ny grill.
– Det känns kanske som en liten sak i det stora hela, men för folk som bor där är det här sånt som är viktigt. Jag kommer själv däruppifrån så för mig känns det skönt att kunna säga att folk där nu äntligen kan köpa grillad kyckling och kamben.
”Viktiga för bygden”
Anneli Borg Lundgren återkommer ofta till just vad butikerna betyder för folk på landsbygden. Och att Coop Värmland vill vara med och stötta en levande landsbygd.
– Några av våra butiker som ligger på landsbygden kommer kanske aldrig att kunna gå med vinst, men de är viktiga för bygdens överlevnad. Det kändes ju inte roligt att lägga ned Coop Kroppkärr och butiken i Vintergatan i Kristinehamn, men där finns i alla fall alternativ, säger hon.
Bakom årets positiva resultat döljer sig andra siffror som nog får sägas är minst lika positiva för Coop Värmlands del. Det kooperativa företaget har både ökat medlemsantalet med över 4 000 nya medlemmar, till nästan 167 000 medlemmar, och ökat antalet kundbesök med 1,2 miljoner, från 17 miljoner besök till 18,2.
– Samtidigt har vi ökat försäljningen med 490 miljoner kronor, vilket är 17 procent mer än förra året och betydligt mer än den sammanlagda ökningen inom dagligvarumarknaden, konstaterar Klas Olsson.
Plockat marknadsandelar
På totalen har Coop Värmland även plockat marknadsandelar från konkurrenterna, där de nu har 43,3 procent av marknaden, jämfört med tidigare 42 procent.
– Det känns som att vi nu är på väg att bygga tillbaka ett starkt Coop Värmland igen, säger Klas Olsson.
Så vad är då orsaken till framgången? Enligt Anneli Borg Lundgren är svaret på den frågan lika enkelt som det kan vara svårt att genomföra.
– Basen för vår verksamhet är butiken och det är det som måste sitta. När jag började som vd så tyckte jag att Coop Värmland hade tappat lite av sin själ och det har vi nu börjat få tillbaka. Det handlar om kundupplevelsen och att man ska kunna ha roligt på jobbet, säger hon.
Och den nu inslagna vägen vill Anneli Borg Lundgren hemskt gärna fortsätta att vandra på. Några fler nedläggningar av butiker ligger för tillfället inte på agendan, däremot planeras investeringar som är ännu större än föregående års på att förbättra de befintliga butikerna.
– Vi har stora utmaningar framför oss, men min förhoppning är att vi kommer att ha ett ännu bättre resultat nästa år. Coop Värmland ska stå för värmländsk framtidstro och det har vi verkligen nu, säger Anneli Borg Lundgren.