Jan ”Flash” Nilsson bötfälldes för otillåten omkörning på Karl IX:s gata i Karlstad.
Motorprofilen hade passerat andra fordon i högerfilen.
– Jag fattade inte vad jag gjort för fel, säger Jan Nilsson som drev ärendet till Värmlands tingsrätt och fick boten hävd.
Händelsen inträffade när Jan Nilsson kom körande längs Våxnäsgatan på en motorcykel. Han var på väg till polishuset för att hämta ut sitt nya pass.
– Vid rödljusen svängde jag vänster in på Karl IX:s gata. Då låg jag i vänsterfilen, berättar Nilsson.
Han bytte fil åt höger och hamnade då bakom bilar som skulle ta av ut på E18 mot Stockholm.
– Ska man ta av kör man sakta så jag bytte tillbaka till vänsterfilen och låg där en stund innan jag åter bytte till högerfilen för att i rondellen svänga höger mot polishuset där jag parkerade, berättar Nilsson.
En polis i en civilbil med blåljus på ställde sig bakom Nilssons motorcykel.
– Han frågade vad jag höll på med och sade att han kunde ta mig för vårdslöshet i trafik och att jag då skulle bli av med körkortet.
Anledningen till stoppet var att Jan Nilsson hade kört om fordon på höger sida.
– Det hade jag också. Jag körde om bilar som skulle svänga vänster vid återvinningscentralen, vilket man får, säger Nilsson.
Men vad Nilsson då inte visste var att boten avsåg omkörningen på Karl IX:s gata.
– Han argumenterade för sin grej och jag min. Det slutade med att vi blev ovänner och att jag skrev på boten.
Bötesbeloppet var 1 000 kronor.
När Jan Nilsson långt senare fick klart för sig varför han blev bötfälld gjorde han domstolssak av det hela.
Åklagaren gick på polisens linje och fann inget skäl att häva boten. Det gjorde Värmlands tingsrätt. I domen skriver rätten att på en dubbelfilig väg där hastigheten är högst 70 kilometer i timmen har man rätt att som förare att välja ”det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.”
– Det var skönt att få tillbaka tusenlappen, säger Nilsson och förtydligar att han stöttar polisens arbete.
– I det här fallet skulle jag tro, men det vet jag inte, att han tyckte att min motorcykel körde fortare än bilarna runtomkring. En motorcykel accelererar också snabbare än en bil, men jag höll mig inom hastighetsbegränsningen.
Lars Hedelin, som är presstalesperson för polisen i polisregion Bergslagen, vill inte uttala sig i det specifika fallet men säger allmänt:
– På en motorväg, eller väg där högsta tillåtna hastighet är över 70 kilometer, får man inte köra om i högerfilen. Då blir man rapporterad och prövad på sedvanligt sätt.