Det var tänkt att utbyggnaden skulle vara klar i augusti 2022. Sedan reviderades tidplanen till 2023.
Nu lutar det åt att det går att åka snabbuss till Kronoparken och Välsviken först 2024 alternativt 2025.
– Det är synd att förlängningen blir försenad, både universitetet och Kronoparkens centrum är viktiga kollektivtrafiknoder, säger Ulf Johansson, tillväxtdirektör i Karlstads kommun.
Den 11 december 2022 invigdes den andra etappen av snabbusslinjen, från Stora torget till golfbanan på Jakobsberg. I etappen ingick även att förlänga S-linjen österut, från Ruds bytespunkt till Välsviken.
Den östra sträckningen skulle enligt ursprungsplanen vara klar till tidtabellsbytet i augusti 2022, men upphandlingen av markarbeten avbröts för ett år sedan då anbuden överskred budgeten med marginal.
Nu vill Karlstads kommun göra ett nytt försök och med en budget på 113 miljoner. Men först måste hela finansieringen säkras.
– Vi har skickat in en ansökan om stadsmiljöpengar på 56,5 miljoner kronor till Trafikverket. Vi förväntas få ett beslut innan halvårsskiftet, säger Ulf Johansson.
Trafikverket beviljar som regel högst hälften av den beräknade kostnaden för investeringen. Ulf Johansson är hoppfull om att kommunen får sina sökta miljoner.
– Vi har ett bra ”track record” hos Trafikverket på tidigare ansökningar. Min bedömning är att ansökan är väl formulerad, vi har redovisat det vi behöver göra. Men det är min åsikt och det är Trafikverket som tar beslutet, säger han.
Myndigheten beviljade 60 miljoner, av totalt 120 miljoner, kronor till den första etappen av Snabbusslinjen som stod klar i december 2018. Då sades det att förlängningen till Välsviken skulle bli avsevärt billigare.
– Det trodde jag också tills vi var tvungna att avbryta upphandlingen, säger Ulf Johansson.
Att kostnaden skenat i väg beror dels på konjunkturläget, men även på omfattningen av arbetet.
– 113 miljoner inkluderar allt, som åtgärder vid Välsvikens station, bytespunkten på Välsviken, hur man passerar genom Kronoparken med mera, förklarar Ulf Johansson.
Laddstationen vid Ruds bytespunkt ska flyttas till Välsviken. Det är tänkt att ske sommaren 2024 eller sommaren 2025. Korsningen Edsgatevägen/Sommargatan behöver åtgärdas med trafikljus. I arbetet ingår även en cykelväg längs Fogdemyrsgatan.
Även om Trafikverket skulle ge tummen upp i juni är det omöjlighet att hinna färdigställa allt till tidtabellsbytet i december 2023.
– Tidplanen för genomförandet i ansökan är satt till mellan 2024 och 2026. Oavsett vilket ska allt vara slutredovisat för Trafikverket i december 2026.
Ulf Johansson beklagar förseningen. Redan när Snabbusslinjen invigdes påtalades betydelsen av att skyndsamt koppla på Kronoparken och universitet i stråket.
– Kronoparken är ett tätbefolkad stadsdel där kollektivtrafikandelen är en väldigt hög. Dessutom är universitet en stor arbetsplats, säger han.
En halv miljon reste med snabbussen 2022: ”Det är väldigt positivt”Nu är storsatsningen för 400 miljoner invigd: ”Alla har fått det bättre”Snabbuss till universitet skjuts fram: ”Förhoppningsvis under nästa år”Snabbuss i snabbare takt under 2021Snabbuss i senare takt – men med statliga pengar