Det blir en ny operatör som trafikerar flyglinjen mellan Torsby, Hagfors och Arlanda från och med i höst.
Där antalet platser bantas med nästan en tredjedel.
– Det tror vi är rimligt med tanke på hur det har sett ut, säger Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket.
Efter att Amapola trafikerat flyglinjen under den senaste perioden blir det nu det Umeåbaserade flygbolaget Jonair affärsflyg som tar över trafiken på flyglinjen från och med oktober i höst.
Trafikverket gick under tisdagen ut med informationen på sin hemsida och den må vara knapphändig i nuläget, men klart är att det blir ett mindre flygplan än tidigare som flyger mellan norra Värmland och Arlanda.
Man går från dagens 19 stolar, till tolv.
– Det är väl klart att det är lite negativt, det är det, säger Martin Berglund, flygplatschef på Torsby flygplats.
– Det vi vet är att det är ett svenskt bolag och som jag tror kan vara positivt. Det är ett ganska vanligt flygplan och de flyger på fler linjer, bland annat Sveg-Mora och skulle det bli mycket teknik och sådana saker så kan det bli en samslingning eller en maskin som redan står i Sverige. Så jag tror det kan bli ett lyft.
Har undersökt passagerarsiffrorna
Som vi har kunnat påvisa tidigare har antalet passagerare halverats jämfört med rekordåret 2017. Då var det i snitt 8,4 passagerare per tur, och det är bland annat den statistiken som Trafikverket har lutat sig mot den här gången.
– Vi har tittat på hur trafiken har utvecklats från 2015 till 2019, säger Lennart Kalander.
Den femårsperioden låg snittet på 7,3 passagerare per tur.
– Utifrån det har vi lagt nya trafikplikter, och det har vi gjort tidigare där vi har minskat trafikplikten på Torsby-Hagfors jämfört med tidigare.
– Men den operatör som vi har antagit nu är väldigt omtyckt bland dem som trafikerar sedan tidigare, så det är en operatör som vi har goda erfarenheter av och det blir också ett nyare plan. Vi tror att de tolv stolarna bör räcka till för den utveckling som har varit för Torsby-Hagfors så här långt. Men naturligtvis kan säkert någon linje bli full, men så är det för alla flyglinjer.
Säg att man får en rusch på linjen och att man börjar fylla planet, går det att byta då?
– Vi har inga öppningar för det i avtalet, men däremot har man som operatör möjlighet att gå in med ett större plan. Men vi får ta en diskussion om det då.
Än är dock inga kontrakt påskrivna, beslutet vinner inte laga kraft förrän om tre veckor under vilken period som det kan komma att överklagas.
LÄS OCKSÅ:
Företagarens oro: ”Utan flyglinjen blir vi verkligen mitt i ingenstans”Resenärerna ratar flygförslaget: ”Då tar jag tåget och sover på hotell”Halverat antal passagerare – här är siffrorna som talar mot (?) flyglinjens varaFår slåss för flyglinjen – igen: ”Känns som en ganska stor uppförsbacke”Förslaget: Avveckla flyglinjen till Arlanda och ersätt med buss