Hoppa till huvudinnehållet

Politikernas korta tidshorisonter hotar nödvändiga investeringar

Publicerad:
Lars Reinholdsson, vd LBC frakt. Foto: Helena Karlsson

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.

Alla politikers tidsmässiga horisont inte sträcka sig längre än mandatperioder. För oss innebär det ständigt ändrade spelregler som riskerar att minska investeringsviljan i vår bransch. Vi behöver spelregler som håller över tid, skriver Lars Reinholdsson, vd LBC Frakt i Värmland.

Vår bransch, transport och logistik, befinner sig i en oerhört spännande tid. Teknik och förutsättningar finns för att utföra nästintill alla våra uppdrag utan fossila bränslen.

Det finns en vilja från näringslivet att öka takten på omställningen.

Ändå bromsas vi av politiker med tidshorisonter som bara är kopplade till valår.

Reduktionsplikten är ett tydligt bevis på hur politiska poänger i en valrörelse är viktigare än faktiskt samhällsutveckling. Nu med ett val skapligt nära i backspegeln hör vi inte så mycket längre. Från riksdagshåll är det tydligt att reduktionsplikten är en fråga man gärna inte pratar om längre. Efter stora löften har insikterna om att en slopad reduktionsplikt inte magiskt skulle leda till sänkta dieselpriser kommit. Hur lätt det än var att ge intrycket av det under valrörelsen.

Vi har stora hållbarhetskrav på oss från våra kunder i näringslivet. Krav som i sin tur kräver stora investeringar. Investeringar som vi gärna gör. Ett slags positivt moment 22, alltså. Med reduktionsplikten i ryggen blir det dessutom så mycket enklare att motivera och klara av en omställning från fossila bränslen till det fossilfria.

Att bromsa in hårt och lägga i backen nu?

Det säger sig självt att det inte är en väg framåt. Inte för vår bransch, inte för våra kunder och inte för samhället som vi håller i gång genom våra transporter. Ett samhälle som vi är stolta att vara en viktig del av.

Sedan är vi väldigt ödmjuka inför att många människor på landsbygden i Sverige är beroende av sina bilar för att kunna klara vardagen – bland dem finns såklart anställda hos oss på LBC Frakt. För att hjälpa den finns dock mycket mer effektiva politiska styrmedel än reduktionsplikten.

Förutom reduktionsplikten krävs dessutom ännu hårdare krav från det offentliga. I stora delar av det nordiska näringslivet finns en tydlig agenda för att skynda på omställningen. Som det ser ut nu riskerar det offentliga att halka efter rejält. Det saknas helt enkelt tillräckliga krav på hållbarhet, framför allt i upphandlingar av transporter, i offentliga organisationer.

Parallellt med det verkar alla politikers tidsmässiga horisont inte sträcka sig längre än mandatperioder. För oss innebär det ständigt ändrade spelregler som riskerar att minska investeringsviljan i vår bransch. Det är en stor beteendeförändring som krävs för att gå från fossila bränslen till elektrifiering och andra fossilfria bränslen. Då behöver vi spelregler som håller över tid.

Då kan vi tillsammans skapa hållbarhet över tid.

Lars Reinholdsson

Vd LBC Frakt i Värmland

Artikeltaggar

DebattDrivmedelInvesteringarKlimatpåverkanLBC FraktVärmlands län