Tårar och champagne flödade när Oliver Solberg för första gången tog en VM-seger i Sverige.
– Jag har alltid drömt om att få en pokal i Svenska rallyt inför hemmapubliken, säger han.
Glädjescener i Umeå efter Solbergs supersuccéSolberg, med brittiske kartläsaren Elliot Edmondson, vann på söndagen WRC 2-klassen i Umeå och formligen dränktes i skumpa av konkurrenterna på prispodiet på Red barn arena. Men det var nästan njutbart.
– Det är en fantastisk känsla och en väldig lättnad. Jag kände pressen i dag. Jag ville inte göra misstag, säger han.
Först fram att krama och gratulera var mamma Pernilla och pappa Petter, båda stolta och rörda.
– Ja, jag grät. Han var så glad och det var så härligt. Mamma äntligen, sa han. Han har väntat så på det här och gjort det fantastiskt hela helgen, säger Pernilla.
Även för Petter, själv världsmästare i rally 2003 och vinnare av Svenska rallyt 2005, är helgen i Umeå en höjdpunkt.
– Ja, det är helt galet.
– Man vill så gärna att han ska lyckats efter allt som hänt med Hyundai, att han äntligen får bevisa att han är snabb, säger Pernilla.
Som säkert bekant fick Oliver Solberg sparken av Hyundais fabriksteam i WRC.
Det här kan beskrivas som en stor revansch.
21-åringen från Mitandersfors ledde med 51,6 före tvåan Ole Christian Veiby i Kristofferssonteamets Folkvagn efter lördagen och kunde kontrollerat förvalta det stora försprånget på de drygt sex milen, fördelat på tre sträckor, som återstod under söndagen, även om Veiby närmade sig.
Till slut skilde det 42,3 sekunder.
– Det var en kul fight, men jag tappade lite för mycket på fredagen. Han har gjort ett väldigt bra jobb och det ser ut som att teamet har ett paket som fungerar, säger Veiby.
Trean, finländaren Sami Pajari, var ytterligare halvminuten bakom.
Solberg var nöjd med Skodan han kör för tyska teamet Toksport
– Skönt att allt äntligen fungerar, inga problem med bilen och allt känns bra, då är allt mycket enklare och man kan bara fokusera på att köra och ha kul.
Solberg var snabbast på åtta av de 18 sträckorna.
Söndagens två första genomförde han dock försiktigt, men avslutade på bästa sätt genom att ta hem sista sträckan, powerstage, och därmed knipa fem extra VM-poäng.
Att du vågade?
– Den sträckan är lite mer safe.
Han var åtta totalt av de 45 ekipage som fullföljde.
En perfekt tävling, alltså.
Framgången var känslosam för både Oliver Solberg och alla runtomkring.
– Pappa var så nöjd och mamma grät, berättar han.
Det har blivit några klassegrar i VM tidigare.
– Jag vann med Folkvagnen och Skodan 2020 i WRC 3, men var snabbast av alla R5:or. Så det här är tredje gången.
Målet är att vinna hela VM och det här är bästa tänkbara början.
– Monte Carlo var redan en drömstart med den farten och nu att kunna ta full pott när det gällde poäng. Det lovar gott för resten av säsongen.
Veiby är inget hot i sammandraget eftersom han inte satsar på mästerskapet, utan fokuserar på rallycross-VM.
– Det viktigaste här var att få träning. Rallycrossen kommer först, men det kanske blir en eller två tävlingar till i rally-VM, säger den 26-årige norrmannen.
Många pratar om att Oliver Solberg körde mer moget än tidigare, då han kunde bli ivrig och göra misstag.
– Jag tror aldrig det hade med det att göra, men allt måste fungera runtomkring. Jag var så oerfaren i WRC, man var aldrig riktigt nöjd, och det var så mycket skit hela tiden och då överkör man och vill överbevisa. Nu när allt fungerar behöver jag inte göra det.
I WRC 2-mästerskapet får varje förare välja sju valfria av de 13 deltävlingarna i årets VM att plocka poäng i. Oliver Solberg har inte helt bestämt fortsättningen.
– Det kan bli Mexiko, vi får se, säger han.
Mexiko är närmast efter Sverige i kalendern, den 16–19 mars.