Hoppa till huvudinnehållet

Motorstopp i ledning för jubilaren: ”Bättre att stänga av innan den havererade”

Publicerad:
Drygt en sträcka kom Mats Jonsson i den nybyggda Toyotan innan motorn havererade.
Drygt en sträcka kom Mats Jonsson i den nybyggda Toyotan innan motorn havererade. Foto: Privat

Mats Jonssons jubileumsfärd i historiska klassen blev snabb, men kort.

Publikfavoriten vann första sträckan och på andra gav motorn upp.

– Det var ju inte vad vi tänkte oss, säger han.

Mats Jonsson höll på i ett år för att bygga en exakt kopia av den Toyota Celica GT4 som han vann Svenska rallyt med 1992. Till och med färgerna, rött och vitt, är samma.

65-åringen från Edsvalla och tävlande för Forshaga har vunnit huvudtävlingen två gånger, 1992 och året efter, och den historiska en (2017).

Att döma av sträcksegern med nästan tio sekunder kunde också 30-årsjubileumet ha slutat i triumf.

– Det var en bra början, tyckte vi.

Mats Jonsson, med kartläsaren Jon Magnusson, Lindesberg, var snabbast med nästan tio sekunder. Men ungefär en tredjedel in på den andra, drygt tio kilometer långa Brattby 1, var det slut på det roliga.

– Motorn började knacka, troligen ett vevlager eller något, och då var det bättre att stänga av innan den havererade totalt.

Det blev att vänta där ute i skogen tills alla kört klart innan bärgningsbilen kunde komma in.

Historiska rallyt avgörs på lördagen med ytterligare tre sträckor.

Starta om är dock inte aktuellt.

– Nej, vi kan inte laga motorn. Vi får ta nya tag, säger Mats Jonsson.

Arne Rådström (höger) med kartläsaren Thomas Nilsson.
Arne Rådström (höger) med kartläsaren Thomas Nilsson. Foto: Privat

Nu är det Arne Rådström från Torsby i en Volvo 262 som försvarar den värmländska äran. Rådström har varit med i toppen tidigare i det historiska Svenska rallyt och ligger efter första dagens tre sträckor sexa totalt, 54 sekunder efter Johannes Joons, som leder med 23,5 före Kjell Fransson. Trean Lasse Storm, som har värmländska rötter, är ytterligare 12,9 sekunder bakom.

Det kunde ha varit bättre för Rådström, med kartläsaren Thomas Nilsson, Boden.

– Ingen sträcka har varit problemfri. På SS1 åkte bilar av framför så vi fick vänta, SS2 hängde sig gasen och jag var tvungen att stanna för att fixa, och sista tappade vi nog 30 sekunder för att vi kom ikapp en och åkte en mil bakom, berättar Rådström, som ändå kom tvåa på sträckan.

– Vi kavlar upp ärmarna och provar i morgon. Det är 16 sekunder upp till pallen. Vi kommer åka det vi kan för att försöka.

Artikeltaggar

Arne RådströmEdsvallaForshagaLindesbergMats JonssonRallySkogSvenska rallytSvenska rallyt 2023Thomas Nilsson

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.