I början av veckan kom resultat av Inspektionen för vård och omsorgs (Ivo) nationella tillsyn av den medicinska vården på särskilda boenden för äldre för flera värmländska kommuner. Alla fick exakt samma brister utpekade.
Eva Lotta Lindskog, stöd, vård- och omsorgschef, tycker att Ivos påpekanden är för svepande.
– Våra sjuksköterskor är jätteupprörda och känner inte alls igen sig i det här, säger hon.
– Själva granskningen är väldigt standardiserad. Man bad alla kommuner att plocka fram tusentals journaler sommaren 2021 som sedan lästes av digitalt och sökte efter vissa markörer. Jag kan tänka mig att hur man än gör så är det någon parameter som reagerar – att inte ordet brytpunktssamtal nämns i tillräckligt många journaler, till exempel, säger Eva Lotta Lindskog, och fortsätter:
– Ett och ett halvt år senare gör man sedan tillsynsbesöket. Vi tyckte att det gick väldigt bra när de var här, och blev förvånade över rapporten.
Hon menar att det blir väldigt generella beskrivningar av bristerna, vilket gör dem svårare att åtgärda.
– När man läser bristerna i punktform kan man få intrycket av att ingenting fungerar här. Det är klart att det finns brister i våran verksamhet, det kommer man inte ifrån, men det blir väldigt svepande och generellt. Jag kunde önska att man kunde vara lite mer nyanserad, säger Eva Lotta Lindberg.
Det är den första av fyra brister som man reagerat mest på i Kristinehamn. Där står att läsa att ”den personal som gör medicinska bedömningar har inte tillräcklig kompetens för arbetsuppgiften och behärskar inte det svenska språket i tillräcklig omfattning”.
– Vi har 95 procenten utbildade undersköterskor. Det blir väldigt konstigt när det står att ingen har kompetensen.
Vad gäller svenska språket är också bristerna mindre än man kanske tolkar Ivo:s formulering.
– 2022 har vi gjort en omfattande inventering om det, och det kanske är 30 av 600 vårdmedarbetare som skulle behöva förbättra sin yrkessvenska. Och det är klart att vi ska satsa på det.
Det stora problemet som Eva Lotta Lindskog ser med rapporten är inte att det blir rubriker i media, utan hur den landar hos personalen.
– Vad tänker alla undersköterskor i våran verksamhet? De har ju blivit sågade med fotknölarna, och det som står stämmer ju inte. Jag vill att de ska veta att vi tycker att de gör ett jättebra jobb, för det gör de verkligen. Våra sjuksköterskor är jätteupprörda över rapporten, de känner inte alls igen sig i den bilden, säger Eva Lotta Lindskog.
Kristinehamn är inte den enda kommun som reagerat på resultatet Ivo:s nationella undersökning, och Greger Bengtsson, samordnare, avdelningen för vård och omsorg på Sveriges kommuner och regioner (SKR), ifrågasätter kvaliteten på undersökningen.
– Bland annat har man använt sig av enkäter som man skickat ut till boende och anhöriga, personal och sjuksköterskor. Av de 80 000 som bor på Säbo i Sverige svarade 15! Och om man räknar in anhöriga också så var det ändå under en procent. Samma med personalen – mindre än en procent svarade. Frågan är vad man kan dra för slutsatser av en sådan enkät, säger han, och fortsätter:
– Jag tror att många av de påstådda bristerna kan förklaras av skillnader i dokumentation mellan kommunerna, som vi vet finns.
Greger Bengtsson har hört från flera kommuner som inte tycker resultaten i den nationella undersökningen stämmer.
– Man känner inte igen sig i kritiken.
Ivo svarar genom enhetschef Anna Karin Nyqvis på ett antal frågeställningar från VF via mejl:
”Syftet med tillsynen är att bidra till att vårdgivare och huvudmän förbättrar vården så att den blir god och säker för de äldre som bor på SÄBO.
IVO:s tillsyn bygger på en omfattande journalgranskning, enkäter och fysiska inspektioner. När det gäller kompetens har vi inte tittat på utbildningsnivå, utan bedömningen grundar sig på det som bland annat framkommit i intervjuer om det dagliga arbetet med sjuksköterskor, patienter och ledning. Enkätsvaren och journalgranskningen är delar av tillsynen. Vi gör alltid en sammanvägd bedömning av samtliga delar som ingår i tillsynen.
I samband med en inspektion för IVO en dialog med kommunen och ledningen, där det framgår vad som framkommit i IVO:s tillsyn. Om kommunen tycker att kritiken är generell eller om de har andra frågor finns det alltid möjlighet att höra av sig till IVO.
I de kommuner som hittills har granskats konstaterar IVO att det finns brister. IVO:s uppgifter är att granska kommunernas efterlevnad till de regelverk som finns och ge kritik då det finns brister. Kommunen har ett ansvar att åtgärda bristerna”.
Fotnot: Utöver Kristinehamn fick också Grums och Torsby kritik från Ivo efter den nationella tillsynen av äldrevården.