Hoppa till huvudinnehållet

Degerfors har dubblerat sponsorintäkterna – minst så mycket ger nya jätteavtalet

Publicerad:
Reporter Johan Ekberg
Johan Ekberg
johan.ekberg@vf.se
Tröjan som Christos Gravius och hans lagkamrater kommer bära kommer även innehålla Askås.
Tröjan som Christos Gravius och hans lagkamrater kommer bära kommer även innehålla Askås. Foto: FREDRIK KARLSSON

Degerfors har dubblerat sponsorintäkterna sedan allsvenska uppflyttningen.

Säfflebaserade Askås blev den fjärde huvudpartnern.

– Ett av de största avtal vi skrivit på många år, säger marknadsansvarige Leif Olsson.

I november togs första kontakten, och i förra veckan skrev Askås, ett techbolag i e-handelsbranschen, på avtalet som gör företaget till Degerfors fjärde huvudpartner.

– Det här är en stor och väldigt medveten satsning från vår sida. Vi vill stärka vårt varumärke och nå ut nationellt. Därmed ska vi både få in fler affärer i form av nya e-handlare och även attrahera framtida medarbetare som en del i vår fortsatta tillväxt, säger Askås marknadschef Peter Smersfeldt i ett pressmeddelande.

Leif Olsson sticker inte under stol med avtalets betydelse.

– Det är superviktigt, säger han till VF.

Hur mycket pengar handlar det om?

– Jag kan inte säga några exakta summor... Men alla våra huvudpartners går in med en halv miljon – eller mer. Det är från den summan huvudpartnerskap startar.

Starkt Värmlandsstöd

Askås blir Degerfors fjärde sponsor i den klassen, dräktleverantören Umbro, Helmia och värmländska McDonalds fanns sedan tidigare där.

– Kul med ett till värmländskt företag, säger Olsson och fortsätter.

Leif Olsson, marknadsansvarig i Degerfors, konstaterar att klubbens marknadsintäkter dubblerats.
Leif Olsson, marknadsansvarig i Degerfors, konstaterar att klubbens marknadsintäkter dubblerats. Foto: Fredrik Narvelid

– Sen hoppas vi få in någon mer. Jag har varit med i nio år och även om det alltid är stort intresse kring Degerfors IF märktes det hur uppflyttningen till allsvenskan gjorde att det ökade ytterligare. Mer nationellt, fler som vill exponeras ihop med oss.

Med en till huvudpartner, hur kommer tröjan se ut?

– Ungefär lika. M:et från McDonalds kommer vara kvar på bröstet precis som Helmia. Och nu kommer Askås in där också. Alla våra huvudpartners, de ska ha stora loggor på bröstet. Och sen kommer det ju vara en del mindre loggor också, så som det blir i mindre föreningar...

En välfylld tröja

Att likt de största svenska klubbarna bara ha en eller ett par företagsloggor, är inte rimligt utan många bäckar små blir snarare Degerfors melodi.

– Exakt. Dessutom har vi många trogna partners som varit med på dräkten i många år. De vill vi också ha kvar.

En stor del av Degerfors IF:s intäktsökning sedan uppflyttningen handlar såklart om det centrala avtalet, där tv-pengarna står för huvuddelen.

Men även på sponsorsidan har man växt rejält sedan klubben blev allsvensk igen.

– Vi har dubblerat den ungefär. Nu räknar vi med att landa på mellan 14-15 miljoner i marknadsintäkter. Och det har börjat bra, även om det är tuffa tider för många företag.

Backtrion tillbaka – här är Degerfors startelva mot AFC Eskilstuna: ”Spännande”Nyförvärvet hoppas bli en general – och spela EM-kval: ”Vill vara en ledare”

Artikeltaggar

AskåsChristos GraviusDegerforsDegerfors IF HerrFotbollHelmiaLeif OlssonMcDonalds

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.