Inom kort höjs parkeringsavgifterna, något som får Karlstadsborna att reagera – och oroas. Börjar det blir för dyrt och krångligt att ta sig till centrum?
Bland politikerna växer också frustrationen.
– Vi påtalade problematiken för många år sen, säger Henrik Lindblom (L), ordförande i styrelsen för Karlstad Parkering AB (Parkab).
Han är alltså högst politiskt ansvarig för det som kommunens parkeringsbolag ansvarar för, vilket innebär ett antal parkeringshus samt några större parkeringar. Där ska nu avgifterna höjas från 23 januari, som en följd av ökade kostnader på en rad områden. I snitt två kronor i timmen mer – efter de två första timmarna.
I några av parkeringshusen kommer det nu att kosta närmare 100 kronor per dygn att stå.
På VF:s Facebooksida vädrade många Karlstadsbor sin irritation inför nyheten, och flera befarar att centrumkärnan kan komma att utarmas ytterligare.
Även de som tillfrågades i VF:s enkät reser samma sorts farhågor: ”Det är ju en så trevlig och vacker stad, men centrumet håller på att dö ut”, som Josefin Johansson konstaterar. Tomas Andersson menar att ”Själv åker jag hellre till Bergvik, för det är krångligt med parkering i stan och dyrt dessutom.”.
Med tanke på resecentrum-projektet, som de närmaste åren kommer att göra det allt bökigare att ta sig fram i Karlstad, är troligen oron befogad. Och politikerna är medvetna om problemet.
Henrik Lindblom uttrycker det tydligt:
– Det är ganska många år sedan vi från Parkab påtalade att det behövs fler alternativ främst för de som jobbar i de centrala delarna. Exempelvis i form av parkeringshus eller parkeringar i Tingvallastadens ytterkanter. Tyvärr har inget hänt, vilket är frustrerande.
Lindblom menar att de centralt belägna parkeringsplatserna i första hand är avsedda för tillfälliga besökare, turister, kunder på butiker och restauranger.
Med det relativt nya parkeringsledningssystemet – där man via Karlstads kommuns hemsida eller appen Mitt Karlstad snabbt kan få en översikt på var det finns lediga parkeringar – fungerar det också bra, anser han.
– Men det behöver kompletteras med fler platser lite längre bort från centrumkärnan, för de som måste vistas där varje dag. Bilen är viktig för värmlänningarna och kommer att fortsätta vara det i många år framöver.
Redan 2016-2017 var denna fråga högaktuell, då det började stå klart att Resecentrum-satsningarna närmade sig. Från kommunalt håll sattes en del tilltro till att privata aktörer skulle strömma till.
Sex-sju år senare är dock det enda konkreta tillskottet P-huset vid Willys i Inre hamn (förutom möjligen P-huset längst ut på Packhusgatan). Karlstadhus och Preparts plan på ett underjordiskt garage vid Sandgrundsparkeringen blev exempelvis inte av.
Och några kommunala satsningar har inte synts till.
Ett principiellt problem, anser Alexander Torin (M), är huruvida kommunens skattebetalare ska stå för den sortens investeringar:
– Det är inte helt okomplicerat, och har i alla fall bidragit till att vi inte riktigt kommit till skott. Men vi vill ju ha ett Karlstad som upplevs tillgängligt oavsett om man färdas hit med cykel, tåg, buss eller bil. Vi i M har också tillsammans med L och KD nyligen lagt en motion om avgiftsfri gatuparkering i centrum för tillfälliga besökare – alternativt P-skiva.
Torin fortsätter:
– Vad gäller nya långtidsparkeringar pågår just nu en utredning där vi ser över möjligheten att få till så kallade ”mobilitetshus”. Tanken är parkeringsplatser och även andra funktioner; möjlighet att hyra cykel eller sparkcykel, busshållplats i nära anslutning och så vidare. Kanske kan man också tänka sig åtminstone en samfinansiering med privata aktörer.
Anders Tallgren (S) är också inne på liknande tankegångar:
– Det här med P-skiva i de centrala delarna är absolut en tänkbar möjlighet, vi behöver se till att det finns en bra tillgänglighet. Det hade också varit väldigt bra om vi hade fått till några fler större parkeringshus, inte minst nu när Resecentrum går in i sin mest intensiva byggfas. Så blev det inte, och det är lätt att vara efterklok men nu får vi helt enkelt se till att ta tag i detta.
En delrapporten om mobiliseringshusen väntas i februari. Återstår att se om det leder till något konkret. Den här gången.
Snart höjs parkeringsavgifterna i Karlstad – så mycket dyrare blir det