Värmlands Folkblad satsar på att försöka få fler unga läsare. Ett led i den satsningen är ett nytt samarbete med Sundsta-Älvkullegymnaiset i Karlstad.
Det är elever på samhällsvetenskapsprogrammets medieinriktning och elever på det estetiska programmets inriktning Mediacreator som får känna på hur det är att jobba som journalister ”på riktigt”.
Eleverna studerar journalistik och nu kommer inte texterna att endast läsas av läraren längre – flera tusen värmlänningar blir den nya publiken.
Först ut i samarbetet är medieeleverna på samhällsvetenskapliga programmet. Efter några veckors förberedelser på skolan har de jobbat med ta fram idéer och därefter intervjuat olika värmlänningar, vilket sedan resulterat i ett antal artiklar. Och främst har det förstås handlat om sådant som berör ungdomar.
– Jag tycker det är ett bra samarbete med VF. Det är viktigt med ungas åsikter om vad som är intressant att läsa om i tidningen, säger Maja Persson, en av eleverna som läser medieinriktningen på samhällsvetenskapsprogrammet.
– Nu får vi chansen att ha med sådant i tidningen som vi brinner för.
Hon konstaterar att många ungdomar inte läser någon dagstidning i dag.
– Därför är det bra att VF satsar på unga läsare.
VF:s chefredaktör och ansvarig utgivare Morgan Schmidt gläds också över samarbetet.
– För oss är det väldigt viktigt att nå en yngre målgrupp och att ta deras frågor på allvar. Att få till ett sådant här samarbete betyder mycket för oss. Och förhoppningsvis även för dem, säger han.