Flera boende på Våxnäs villaområde är kritiska till den nya planen för Våxnäs centrum.
Bland annat känner de sig inte lyssnade på.
– Vi saknar en simulering av trafikflödet, säger en av de närboende.
Förra veckan klubbade politikerna i stadsbyggnadsnämnden den nya detaljplanen för Våxnäs centrum. Det är fastighetsbolaget Albér som vill rusta upp centrumkärnan för närmare 400 miljoner kronor. Mellan 150 till 170 nya bostäder, nya restauranger och handelsytor ingår i satsningen som välkomnas av politikerna.
– Vi har väldigt nöjda. Om Albér får till den här utvecklingen skulle det bli jättebra för Våxnäs. Bostäder i centrum skänker trygghet på kvällar och helgerna när butikerna inte är öppna. I stort kommer det att bli ett lyft, säger Erik Nilsson (KD), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.
Ett antal boende i villaområdet längs Petersbergsgatan och Backgatan är inte lika övertygade. De har skickat in flera skrivelser till kommunen sedan planprocessen inleddes 2016.
”Det är synnerligen viktigt för oss som bor i kedjehusen, mot en av de baksidor som nämns att Våxnäs centrum har, att våra röster görs hörda också. Ska det bli någon förändring så se då till att även Petersbergsgatan blir en solig framsida och förstärk inte den baksida som redan uttrycks i planprogrammet”, står det i en inlaga.
En av de boende som VF pratat med är orolig för hur trafiksituation blir med närmare 170 nya bostäder. Redan idag påverkas de boende av de busslinjer som trafikerar Petersbergsgatan. Vid hållplatsen kan bilisterna inte passera bussarna.
– Det är två till tre stopp i timmen i vardera riktning vilket leder till bilköer. Även om bussarna är miljövänliga är inte alla bilar det, säger den boende och fortsätter:
– Risken är att köerna blockerar infarten till de nya husen och växer ut till rondellen vid Hagalundsvägen. Jag skulle vilja se en datorsimulering av hur stor påverkan det blir.
Kommunens tjänstemän lutar sig mot Trafikverkets regelverk som säger att en lösning med dubbel stopphållplats klarar av 800 fordon per timme. Dagens flöde på Peterbergsgatan är ungefär 300 fordon per timme.
De närboende är även kritiska till att den planerade påbyggnaden av befintliga byggnader och nya huskropparna på dagens parkeringsplats och återvinningscentral, som kan bli upp till sex våningar, rimmar illa med områdets utformning.
– Området är byggt med en högsta punkt på Backgatan med en fin linje ner mot Fredricelundsparken. Enplanshusen kommer att hamna i en grop, menar den närboende.
Inför förra veckans beslut uppdaterade kommunen solstudien för att tydligare beskriva skillnaden mellan nuläge och den nya planen.
– Även om de påstår att träden skuggar är det inte på samma sätt som radhus kommer att göra. Det är inte bara solen som ger ljus, utan även himlen ger ljus vilket inte radhuslängorna eller husen på parkeringen kommer att göra.
Erik Nilsson konstaterar att intressen står emot varandra.
– Det gör det alltid. Jag kan ha en förståelse för att det är skillnad på att ha utsikt över en parkeringsplats och mot ett hus. Det blir något annorlunda än det som finns där i dag. Förändring skapar ibland lite oro, men att göra Våxnäs lite finare, trevligare och tryggare gynnar också de som bor i närheten. Vi tror att det blir bra när det är klart, säger han.
Storsatsning på Våxnäs centrumVåxnäs får nytt torg: ”Ett nav för hela området”Närmare 170 nya bostäder ska göra Våxnäs centrum tryggare