För två Karlstadungdomar blev årets studentresa till Ayia Napa inte som planerat. Två dygns försening, otrevlig personal och en toalett som inte fungerade fick de båda att ansöka om ersättning för resan, vilket nu har avslagits av Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Av vad som framgår i beslutet från ARN inleddes resan med att flyget från Oslo ställdes in och de båda ungdomarna tvingades till övernattning på hotell i två nätter innan de kunde lämna flygplatsen för Cypern. Då var de nästan 58 timmar försenade.
Där och då erbjöds resenärerna att åka hem det ursprungliga datumet med en kompensation på 2 000 kronor, få sin resa förlängd och en kompensation med 500 kronor eller återbetalning. Båda valde att få resan förlängd och att bli kompenserade med 500 kronor var.
Väl på plats fortsatte eländet, under två dygn fungerade inte toaletten och de hade inte heller rinnande vatten på hotellrummet. Safeboxen var trasig och hotellets all inclusive nådde inte alls upp till den klassificering som resebolaget utlovade.
Ungdomarna menar att ”syftet med resan spolierades”, och en pekar ut en ”usel service och bemötandet av ungdomar på väg mot sitt livs äventyr” som en anledning till detta.
Kraven de ställde var att resebolaget skulle ge prisavdrag på 9 764 kronor, det vill säga hela resans kostnad. En av ungdomarna hade även begärt ersättning för utebliven inkomst på 3 663 kr, eftersom tre dagars kvällsjobb inte blev av när resan förlängdes. Underlag som styrker detta har inte lämnats in.
Resebolaget vill inte betala ut den ersättning ungdomarna har begärt. Dels beror det på ersättningen som begärdes ut redan i samband med att flyget till Ayia Napa ställdes in, samt att ungdomarna inte påpekade felen på plats.
Allmänna reklamationsnämnden har nu beslutat att ungdomarnas begäran avslås. De får alltså inte någon mer ersättning för sin resa.