Hoppa till huvudinnehållet

Sandra Boström är kritisk till Black friday: ”Det hetsar till köp”

Publicerad:
Sandra Boström driver second hand butiken Rekoroben i Karlstad.
Sandra Boström driver second hand butiken Rekoroben i Karlstad. Foto: HP Skoglund

Att konsumtionsvanorna i dagens samhälle är ohållbara sett till både miljö och människorättsfrågor råder det ingen tvekan om. Trots det uppmanar företag till mer konsumtion under Black friday som äger rum idag.

Sandra Boström driver en second handbutik i centrala Karlstad och är kritisk till konceptet.

– Vi behöver inte öka den här sortens konsumtion, säger hon.

Sandra Boström startade Rekoroben för två år sedan. Sedan dess har hon hunnit med att byta lokal och testa olika, förnyande koncept för sin verksamhet.

I dag är Rekoroben en second handbutik med noga utvalda kläder, skor och accessoarer. Butiken erbjuder vintage i gott skick, designermärken och pärlor från de mer vanliga kedjorna.

Dina kläder kan säga mycket om vad du presenterar, menar Sandra Boström. Vad vill du att dina kläder ska säga om dig?
Dina kläder kan säga mycket om vad du presenterar, menar Sandra Boström. Vad vill du att dina kläder ska säga om dig? Foto: HP Skoglund

För Sandra Boström var det viktigt att göra något eget, någonting som inte skulle bli gjort om inte hon gjorde det.

Hon ville känna att hon gjorde skillnad och hon ville göra något för klimatet och miljön.

– Kläderna är inte den primära grejen, utan de fick vara ett uttryck för att göra något för miljön. Just klädindustrin är en stor bov och den står för en stor del av utsläppen, säger hon.

Trots att många känner till shoppingvanornas klimatpåverkan föredrar många fortfarande nya kläder och skulle aldrig överväga att handla second hand.

Sandra Boström listar flera anledningar, som att det helt enkelt kräver lite mer tid och engagemang.

Går man in i en ”vanlig butik” vet konsumenten att att plaggen som köps är trendiga och accepterade.

– Man behöver inte fundera så mycket över vem man vill vara eller vad man har för eget uttryck. Då får man det serverat i stället.

Problemet med modet är att det svänger fort, vilket uppmuntrar konsumenter till att handla nya saker oftare.

Handlar vi visar vi producenten vad vi vill ha – mer kläder. Ju mer vi handlar desto mer produceras det.

Att använda ett plagg så många gånger det bara går är det absolut bästa för miljön, menar Sandra Boström.
Att använda ett plagg så många gånger det bara går är det absolut bästa för miljön, menar Sandra Boström. Foto: HP Skoglund

Sandra Boström menar att det är viktigt att försöka se att man själv kan göra skillnad med sitt val.

– Det kan kännas futtigt att man ensam gör det, men man måste dra sitt strå till stacken. För sitt eget samvetes skull, det går inte att skita i allt.

Med allt syftar hon till fossila utsläpp, gifter samt dåliga sociala och humanitära förhållanden.

Den här veckan pågår Black week som avslutas med Black friday. En vecka och en dag som hetsar till mer konsumtion genom rabatterade priser och erbjudanden. Tvärtemot vad som vore bra för klimatet.

Inför veckan ökar producenterna dessutom sin produktion för att kunna möta trycket från konsumenterna.

– Det hetsar till köp. Vi behöver ju inte öka den här sortens konsumtion, säger Sandra Boström.

Problemet tror hon ligger i en skev samhällsstruktur.

Vem som bär störst ansvar är svårt att säga.

– Det är som att den ena är hönan och den andre är ägget. Vad kom först, eller vem har makten att förändra?

Trots att hon över lag är kritisk till Black friday kan hon se att det finns fler sidor. Har du spanat länge på ett plagg eller på en sak kan det vara ett perfekt tillfälle för att köpa varan.

Men som konsument bör du först tänka till. Köp inte saker du inte behöver bara för att de är på rea.

– Gå all in på second hand så slipper du fundera, säger hon och skrattar.

Artikeltaggar

ButikerHandelKarlstadKläderKonsumentUtsläpp

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.