Hoppa till huvudinnehållet

Så är planen för E18 genom Karlstad: ”Åtgärderna är jätteviktiga”

Publicerad:
Reporter Joakim Strand
Joakim Strand
joakim.strand@vf.se
Enligt den nya avsiktsförklaringen ska det bli en separat bussfil på Karl IX:s gata in mot centrala Karlstad.
Enligt den nya avsiktsförklaringen ska det bli en separat bussfil på Karl IX:s gata in mot centrala Karlstad. Foto: Peter Bäcker

Fem trafikmot på E18 genom Karlstad ska ses över – och bland annat göras mer trafiksäkrare.

Nya på- och avfarter, separata bussfiler och en ny gång- och cykelbro är några planerade åtgärder.

– Åtgärderna är jätteviktiga för Karlstadsborna, säger Frida Pettersson (C).

Hon är ordförande i tillväxtutskottet och kommunalråd i Karlstads kommun som på måndagen klubbade den avsiktsförklaring med Trafikverket och Region Värmland där åtgärderna ingår.

– För Trafikverket är E18 en väg genom Karlstad medan för oss Karlstadsbor är E18 en del av vår vardag. Den är till exempel jätteviktig för att knyta ihop olika stadsdelar, säger Pettersson.

Åtgärderna i avsiktsförklaringen pekades ut i den översyn av E18 från Skutbergsmotet i väster till Universitetsmotet i öster som Trafikverket genomförde 2018 och 2019. Längs den elva kilometer långa sträckan finns tio trafikplatser, varav avsiktsförklaringen omfattar fem.

Kritik mot planerad bussfil: ”Vore ett dråpslag för centrumhandeln”

Utgångspunkterna för åtgärderna har varit att man även i framtiden ska kunna använda E18 genom Karlstad för att förflytta sig mellan två platser, som en genomfartsled och för arbetspendling.

VF har tidigare uppmärksammat risken för köbildning på E18 vid Klaramotet och avfarten till Karl IX:s gata under rusningstid. Där planeras det för flera åtgärder. Avfarten ska göras tvåfilig för att minska risken för köbildning. Den sista biten (cirka 50 meter) skapas ett busskörfält som fortsätter in på Karl IX:s gata i riktning mot Hamngatan och blivande Karlstads resecentrum.

Busskörfältet splittrade det grönröda styret och Karlstads borgerliga allians i två läger under måndagens kommunstyrelse. Se annan artikel.

E18-trafikanterna i östlig riktning ska även kunna välja att köra under bron vid Karl IX:s gata och nå stadsdelen Klara via en ny rondell i höjd med Karolinens norra parkering. Den alternativa lösningen minskar också risken för köer på E18 samtidigt som den avlastar trafiken på Karl IX:s gata.

Åtgärderna vid Klaramotet planeras med tidigast byggstart 2026 eller 2027.

Vid Älvmotet är det påfarten i östlig riktning som behöver ses över. Med ett längre påkörningsfält hinner trafikanterna få upp hastigheten innan de svänger in på ordinarie körfält. Tanken är att använda gång- och cykelvägen på Borgmästarbron för ändamålet. Det innebär att det behövs en ny separat gång- och cykelbro över Klarälven.

Trafikverket uppskattar – mycket grovt – kostnaderna vid Älvmotet till mellan 200 och 250 miljoner kronor. Enligt avsiktsförklaringen ska Älvmotet justeras när pengar finns tillgängliga, vilket kan dra ut på tiden.

– Det är långa ledtider för sådana här åtgärder, säger Frida Pettersson.

Det finns ett förslag att förlänga påfarten till E18 innan Borgmästarbron. I så fall försvinner gång- och cykelvägen och ersätts med en ny gång- och cykelbro över Klarälven.
Det finns ett förslag att förlänga påfarten till E18 innan Borgmästarbron. I så fall försvinner gång- och cykelvägen och ersätts med en ny gång- och cykelbro över Klarälven. Foto: Peter Bäcker

Gång- och cykelpassagen mellan Gruvlyckan och Våxnäs ska göras mer tillgänglig. Dagens branta trappsteg ersätts med en undergång där det går att cykla. Ombyggnaden, som ska samordnas med planerade åtgärder för Hultsbergsmotet, kan tidigast starta under 2027.

Hultsbergsmotet ingår, liksom Skutbergsmotet och Bergviksmotet, inte i avsiktsförklaringen utan ska hanteras i en särskild utredning som presenteras under 2024.

– Och i Universitetsmotet pågår det redan åtgärder som rondellbygget, säger Frida Pettersson.

Avsiktsförklaringen godkändes under tisdagen även av den regionala utvecklingsnämnden i Region Värmland.

– Avtalet är ett steg i processen att göra E18 ännu bättre och säkrare, säger Frida Pettersson.

Utpekade åtgärder vid de fem trafikmot som ingår i avsiktsförklaringen mellan Karlstads kommun, Region Värmland och Trafikverket.

1) VÅXNÄSMOTET

Den befintliga gång- och cykeltunneln där det i dag är branta trappor ska göras mer tillgänglighetsanpassad så att det blir möjligt att cykla under E18. Bedömd kostnad: 20 till 30 miljoner.

Vidare ska korsningen vid avfarten från E18 mot Våxnäsgatan göras trafiksäkrare. Bedömd kostnad: 10 till 20 miljoner.

2) KLARAMOTET

Ett busskörfält från E18 in mot Karl IX:s gata. Bedömd kostnad: 10 till 15 miljoner.

En rondell vid av- och påfarten till E18 i anslutning till den norra parkeringsplatsen vid Karolinen. Ett framtida parkeringshus i anslutning till cirkulationsplatsen skulle avlasta trafiken på Karl IX:s gata och mot centrala Karlstad. Bedömd kostnad: 20 till 30 miljoner.

Den södra avfarten från E18 in mot Karl IX:s gata är tänkt att göras tvåfilig för att minska risken för köbildning ut på E18. Bedömd kostnad: 20 till 30 miljoner.

3) ÄLVMOTET

Borgmästarbron breddas med ytterligare ett körfält i östergående riktning. Detta görs genom att den befintliga gång- och cykelvägen tas bort. Som ersättning byggs en ny separat gång- och cykelbro. Bedömd kostnad: 200 till 250 miljoner.

4) BERGMOTET

En ny avfart på den norra sidan av E18. Bedömd kostnad: 10 till 20 miljoner.

5) KROPPKÄRRSMOTET

Avfarten från E18 i östlig färdriktning görs dubbelfilig. Bedömd kostnad: 30 till 50 miljoner.

På den södra sidan av E18 ska korsningen mellan Sommargatan och Östra infarten justeras. Åtgärder planeras även för korsningen mellan Sommargatan och Rävbergsvägen. Den sistnämnda är en ny väg in mot bostadsområdet och mot Välsvikens handelsområde. Bedömd kostnad: 30 till 50 miljoner.

Källa: Trafikverket.

Artikeltaggar

BeslutE18Frida NilssonKarl IXKarlstadKarlstads kommunKarolinenRegion VärmlandTrafikTrafikverket

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.