– Nu blir det ord mot ord och ingen vinnare, berättade Stewe Lennartsson i samband med att han lämnade Valsarna i fjol.
Men meningsskiljaktigheterna som fanns då verkar vara lösta. För nu tar Lennartsson över som lagledare igen.
– Jag funderade ett par dagar sen sa jag ja, berättar Lennartsson som ska få sällskap av ytterligare en lagledare.
Styrelsens bild av konflikten – ord mot ord: ”Vi har fått övertala honom”Petade toppföraren fortsätter i Valsarna: ”Jag älskar Tallhult”Valsarna kommer från en succésäsong som slutade med allsvensk seger. Efter säsongen pekade det mesta på att Ronny Aronsson och Torbjörn Wikström skulle vara kvar som lagledare.
Men så blev det inte.
När VF-sporten får tag på Aronsson vill han heller inte kommentera varför han inte blir kvar i klubben.
Klart är däremot att Stewe Lennartsson återvänder, som var lagledare 2021.
I september förra året berättade Lennartsson sin sida av historien kring varför han skulle lämna efter säsongen. Parterna var inte ense om vad som skett under säsongen och ord stod mot ord.
– Det finns inga oegentligheter mellan oss och Stewe. Han vill avsluta sin del i Valsarna och det är inte vi som säger att han ska gå. Han menar att vi påverkat laget och tryckt på för att den eller den föraren ska köra, berättade Torbjörn Wikström i sportgruppen då
Stewe: – De tyckte att jag skulle ta ut förare som tillhört klubben länge, då bestämde vi att vi kör säsongen ut, men när den är slut så lämnar jag. Klubben har inte förtroendet, menade Lennartsson.
”En fantastisk klubb”
Men nu verkar förtroendet för smålänningen vara tillbaka och Lennartsson är själv mycket glad över att leda Valsarna nästa säsong.
– Jag tyckte det var en fantastisk klubb, frånsett att en del inte tyckte om det jag gjorde. Men vad ska man säga, jag funderade ett par dagar och sedan blev det ett ja. Jag ville ta reda på vilka förare som fanns kontrakterade, hur man tänkt sig säsongen och vilken ekonomi klubben hade, och den såg bra ut.
Ett av de första beskeden Lennartsson fick var att stjärnan Victor Palovaara inte skulle köra för klubben nästa år. I stället väntar Karlstadsklubben Solkatterna.
De enda helt klara förarna är i dag Antonio Lindbäck och Jesse Mustonen.
– Jag hade mycket dialog med Palovaara. Jag förstår hans beslut att köra för en Karlstadklubb, det var många faktorer som spelade in och inte enkelt för honom. Jag hade också diskussioner med Jesse Mustonen, jag ville veta vad jag kom till för lag helt enkelt.
Kritisk mot snitt
I fjol rådde inget taksnitt utan lagen tilläts ha så starkt lag som ekonomin tillät. Nästa säsong är dock 11.0-snittet tillbaka och det skapar en del problem, menar Lennartsson.
– Det blir ett pusslande att hamna under det med så bra lag som möjligt, till rätt peng. Men på sikt måste snittet bort, så länge vi inte får fler svenska förare.
Serien innehåller i dag sju lag och Lennartsson vill bygga sina lag med en stomme av svenska förare, gärna tre stycken. En omöjlig ekvation med antal förare som finns i dagsläget, anser han.
– Ska du fylla sju lag med tre svenska förare i varje behöver 21 stycken. Så många svenska förare av allsvensk kvalité finns det inte i dag.
Nära ytterligare förare
Planen är som sagt att ha stomme av svensk-finska förare där Mustonen som växte fram till en nyckelförare är en av dem. Dessutom avslöjar Lennartsson att det finns en förhoppning att Thomas H Jonasson ska köra för Valsarna. Klubben jobbar också på att värmlänningen Jonathan Ejnermark ska återvända.
– Det jobbas med Jonasson. Stommen ska vara fyra förare, sen får vi fylla upp och använda oss av utländska reserver som kan hoppa in ifall exempelvis Antonio inte kan köra en match.
Om två veckor hoppas han att många av pusselbitarna är på plats.
– Vi kommer ha nio förare i truppen men behöver också ha lite is i magen.
Ytterligare en positiv nyhet är att den allsvenskan kommer att köras på torsdagar.
– Elitserien kör tisdag, Danmark kör onsdag och allsvenskan torsdag. Vi har till 1 februari på oss att fastställa truppen, de har flyttat det ytterligare en månad.