”Trettio år, men fasligt modern. Eva Dahlgren blickar bakåt men är exakt här och nu när hon tar ’En blekt blondins hjärta’ på turné”, skriver VF:s recensent Tina Persson efter artistens konsert på Karlstad CCC.
Konsert
Eva Dahlgren
"En blekt blondins hjärta"
Karlstad CCC, torsdag
4/5
Så var det äntligen dags för trettioårsjubileet av Eva Dahlgrens prisbelönta och både publik- och kritikerrosade album. Med på turnén finns ett mycket skarpt band, bland annat bestående av multitalangerna Jennie Abrahamsson och Matilda Johansson samt Johannes Berglund som framgångsrikt producerat och turnerat med Dahlgren de senaste åren. Han är också en av medskaparna till den elektroniska kostym som klädsamt stylat bland annat det senaste albumet "Evalution", men mer om det i “rätt ordning”.
För den första delen av denna konsert vigs åt trettioåringen, från första spår till sista. Och det är mäktigt. “Vem tänder stjärnorna”, enligt Dahlgren själv svårsjungen, är alldeles perfekt. Den karaktäristiska hesa rösten är innerlig och sensuell, som ASMR där ljudvågorna fortplantar sig som en smekning över huden. En annan låt som knockar en totalt är “Allting om igen”. Tänk att en låt som kanske varit en lite udda fågel helt plötsligt lyfter. Det är härligt att få omvärdera och återupptäcka låtar som den. Precis som Eva Dahlgren säger i ett mellansnack går leken bredvid allvaret. Det känns som att det är hennes grej, att blanda dråpligheter och torra konstateranden med tankar om neutralitetspolitik och att politiskt ställa sig på rätt sida om historien. “Drömmarna och muren” är nästan kusligt aktuell och det är svårt att hålla sig samman när Dahlgren tillsammans med sitt mäktiga band om och om igen mässar “Människan är god”.
Extranumren är en rejäl samling av äldre och nyare låtar. Lite styrfart försvinner en kort stund men hämtas upp av ”Jag klär av mig naken och “Ängeln i rummet”. Det blir så uppenbart vilken glädje och uppriktighet som finns i Dahlgrens artisteri. Den strömmar ut från scenen och tas så väl emot av publiken. Måste också berömma henne för att “Blackheart” blir till en total Nick Cave-upplevelse. Extremt snyggt!
Hela aftonen avslutas med "Fåglar" från senaste albumet och det hade lika gärna kunnat vara en Kite-konsert på Kungliga operan med den elektroniska yra som uppstår och som skulle kunna vara hela natten. Dahlgren hävdar att leken och nyfikenheten är två fundament, och det är tydligt att det inte är tomma ord. Det är en värdig och ståtlig trettioåring som Dahlgren turnerar med, men hennes vilja att blicka framåt är faktiskt ännu mer oemotståndlig.