Hoppa till huvudinnehållet

Solbergs talar ut om bråken bakom kulisserna: ”Lättad efter allt som har varit”

Publicerad:
Oliver Solberg berättar öppet om bråken i Hyundai-teamet som gjorde att han inte fick vara kvar.
Oliver Solberg berättar öppet om bråken i Hyundai-teamet som gjorde att han inte fick vara kvar. Foto: Johan Ekberg

En dryg vecka har gått sedan Oliver Solberg tvingades bort från Hyundai.

Nu talar han och pappa Petter ut om schismerna inom Hyundaiteamet, tvåårskontraktet som var klart och framtidsplanerna.

– Nu är jag är ju arbetslös, då får jag köra vad jag vill, säger Oliver Solberg inför helgens NGK Masters.

Det var förra veckan som Hyundai plötsligt gick ut med att Oliver Solberg lämnar teamet – med omedelbar verkan.

Solberg berättade om besvikelsen, men var fåordig i övrigt.

Men nu öppnar Oliver Solberg upp om känslorna – och chocken som beskedet, som han själv fått bara några dagar tidigare som en blixt från klar himmel, var.

– På söndag kväll, efter tävlingen på Nya Zeeland, fick jag veta. Det kom som en chock.

Av teamchefen Julien Moncet?

– Nej, han kom aldrig och pratade med mig. Det var team managern Pablo (Marcos) som kom till mig på kvällen, efter att jag blivit förberedd av mina föräldrar på vad som var på gång. Men utöver det är det ingen i Hyundai som sagt något. Ingen har ringt mig efteråt.

Nytt kontrakt klart

Den ende som hört av sig: Hela Hyundai-koncernens president.

– Han skrev ”hello my young driver”, konstigt när de inte vill ha mig tänkte jag. Men han är jätteledsen, sa att det var ett tufft beslut där han inte visste vad han skulle göra. Det verkar som han inte hade så mycket att säga.

Hur mår du nu?

– Det känns okej. Jag klarar mig. Det har varit mycket strul i teamet, mycket politik. Och de hade en helt annan plan.

För redan i mars fick Oliver Solberg beskedet från Hyundai att de ville behålla honom.

– Ett nytt tvåårskontrakt för 2023 och 2024. Där jag skulle köra alla tävlingar. Jag vet inte var det kom ifrån, och varför det kom. Enda förklaringen jag fått är att de vill ha en mer erfaren förare.

Beskriv året du har bakom dig?

– Mycket internt bråk mellan chaufförerna. Inte för mig, men det har varit mycket politik. Inget lätt år.

Neuville låg bakom

Redan efter Monte Carlo-rallyt höjde många på ögonbrynen när Thierry Neuville gick ut och kritiserade Oliver Solberg för att han inte tagit sig i mål – trots att värmlänningen blivit illamående av de avgaser som letat sig in i bilen.

– Han styr väldigt mycket, säger Solberg om Neuville.

Pappa Petter, han är än tydligare.

– Vi är alla besvikna. Hela året har budskapet varit att kontraktet är klart. Du behöver inte bevisa något nu, vi vet hur snabb du är. Så det kom som en chock. Det är väl helt enkelt för att Neuville sagt att han inte vill ha Oliver som tredjechaufför, säger Petter.

Thierry Neuville och Oliver Solberg under en autografsignering på Nya Zeeland.
Thierry Neuville och Oliver Solberg under en autografsignering på Nya Zeeland. Foto: Bastien Baudin

– En väldigt stor besvikelse att få höra det från en teamkamrat. På hela min karriär var jag aldrig med om något liknande.

Petter Solberg berättar om ett Hyundai-team utan styrning.

– Efter att (Andrea) Adamo försvann blev det fullständigt kaos. Det är synd. Jag har berättat för Oliver hur mina teamkamrater var under karriären. Hur vi haft kul tillsammans, tränat och käkat ihop. Hur jag fått hjälp när jag var ung.

– Oliver har inte fått något sånt. De tränar inte tillsammans, äter inte ihop – pratar inte med varandra. Oliver har försökt, men de vill inte. Det är bara Ott Tänak som stöttat honom i teamet när det varit tufft. Men Tänak har haft det tufft nog själv.

”Har gjort två misstag’

Lägg därtill ständiga problem med att hitta en komfortabel känsla i bilen.

– Oliver har testat, känt att han hittat rätt inställningar men sen inte fått använda dem i tävling. För då har han blivit tvingad att köra med Neuvilles inställningar. Det är så mycket som hänt bakom kulisserna som folk inte vet om.

Petter Solberg berättar om ett år där mycket krånglat.
Petter Solberg berättar om ett år där mycket krånglat. Foto: Carl-Oscar Lysander

Oliver Solberg konstaterar själv:

– Visst, jag har gjort två misstag. Men sånt händer ju. Det är inte det som det handlar om, säger Solberg som efter en strulig första halva nu slutat fyra och femma i de två senaste tävlingarna.

– Det har varit ett bra år, när allt fungerat. Men det har sällan varit så, och då hamnar man sexa-sjua. Jag undrar vad de förväntat sig. För de hade en klar plan, att jag skulle ta mig i mål och köra så bra som möjligt. De visste att bilen inte var bra nog, för det är bara Tänak som klarat att på något vis få ut det sista ur bilen.

– Hela året har de sagt ”du har framtiden för dig”. Så jag förstår ingenting. På ett sätt är det en lättnad att vara ute ur all politik. För det har inte varit lätt, inte för Tänak heller.

”Pratar med Toyota”

Men den lättnaden kommer med en annan känsla. För karriärspåren i rally-VM är inte speciellt många.

– Nej, det är det som är grejen. Men det finns inga sitsar kvar, det är det som är problemet.

Aktiviteten från familjen Solberg har varit febril sen de fick beskedet.

– Jag jobbar mot alla. Pratar med Ford, pratar med Toyota. Jag håller alla dörrar öppna. Det är bara att vänta och se vilka dörrar som blir öppna.

Det är rally-VM och WRC-klassen du vill köra?

– Ja, det är plan A. Det måste det vara. Jag kan inte gå ner tillbaka och börja på nytt, det vill jag inte. Men visst, måste jag så måste jag. Om jag inte har något val.

Att köra enstaka tävlingar är inget han gärna vill.

– Som ung chaufför kan man inte göra inhopp. Man måste göra som Toyota gjorde med Kalle Rovanperä och bygga upp en plan. Och nu efter tre år är han där. Och jag hade ju en plan, jag också, suckar Solberg.

Fri att tävla i höst

Petter Solberg:

– Oliver har precis fyllt 21 år. Förutom Kalle har alla förare som vunnit VM varit över 27 år. Och så tror jag det kommer vara i framtiden också. Kalles situation är unik med allt stöd han fått på hemmaplan.

– Men vi har några olika alternativ, och har en plan A, en plan B och en plan C.

Du är hoppfull att han kör VM-deltävlingar i en WRC-bil även 2023?

– Ja, och går det inte fullt ut i WRC finns R5. Han får jobba mot sina sponsorer och där har han bra stöd.

Redan nu är klart att Solberg, som ska köra reccen i sista VM-deltävlingen i Japan, fått okej från Hyundai att tävla för andra bilmärken i mindre tävlingar i höst, där ”The Cambrian Rally” i Wales i slutet av oktober blir den första.

– Bara det inte är i VM eller EM. Men det viktigaste är att han får köra bil. Vi får titta i Italien, Frankrike och England. Han ger sig inte, men det är en tuff sport att vara i. Kanske tuffare än någon gång förut.

– Det gäller att vara mentalt stark, och omge sig med bra människor.

Revansch för Höljes

Men allra först väntar folkrace på Kalvholmen

– Jag vill ha revansch från rallycrossen från när jag blev diskad i Höljes. Så nu vill jag vinna – och slå Johan, säger han och blickar bort mot världsmästaren Kristoffersson.

Starten i NGK Masters blir Oliver Solbergs andra.

– Jag körde för sex år sedan och ledde i A-final i första sväng men blev utträngd. Jag har velat köra flera gånger sedan dess. Men det har aldrig passat. En enda folkracetävling har jag kört sedan dess, i Charlottenberg men då gick motorn sönder i första heatet.

Bilen som massvis med folkraceexperter kommer jaga.
Bilen som massvis med folkraceexperter kommer jaga. Foto: Johan Ekberg

En Opel är det Oliver Solberg kommer ratta på lördagen.

– Vi köpte bilen ett par veckor sedan och sen har Joakim Sandeberg, min mekaniker i rally när vi kör själva, byggt ordning den massor. Han är folkracespecialist och vet exakt hur man fixar en bra bil.

Efter den tuffa tiden han har bakom sig kommer NGK lägligt.

– Bara köra för att det är skôj. Det är prestige, det här är svårare än något annat.

Artikeltaggar

Oliver SolbergPetter SolbergRallyThierry NeuvilleWRC

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.