Att stänga slussarna i Trollhättan i tre år skulle få en förödande konsekvenser för Vänersjöfarten. Det konstaterar Trafikverket i en ny utredning.
Risken är stor för nedläggning och flytt av verksamheter som sysselsätter cirka 1 400 heltidsanställda.
Slussarna i Trollhätte kanal har sett sina bästa dagar. Trafikverket och Sjöfartsverket har fått i uppdrag av regeringen att nya slussar ska vara på plats 2030, då de nuvarande anses ha passerat sin tekniska livslängd.
Två alternativ, ett norr och ett söder om den befintliga sträckningen, har utretts tidigare. Nu har Trafikverket även tittat på möjligheten med nya slussar i den befintliga sträckningen. Det är tekniskt möjligt, men skulle innebära att slussarna skulle behöva stängas i minst tre år.
– De stora konsekvenserna för aktörerna runt Vänern gör att det bli svårt att uppnå syftet med nya slussar om vi bygger i befintlig sträckning, säger Mikael Rintala, projektledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Utredningen konstaterar att det skulle slå hårt mot stora och viktiga industrier i Vänerregionen. Företag som idag direkt sysselsätter 1 400 anställda kan tvingas att lägga ner eller flytta verksamheten till en annan ort.
– Den nya utredningen visar tydligt på problemen som skulle uppstå om tillgängligheten mellan Vänern och havet via Göta älv stängs av. Det är positivt att även detta har utretts, säger Åsa Johansson (S), vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Värmland i ett pressmeddelande.
Utredningens resultat kommer att vara en del i det samrådsmöte som hålls i början av 2023. Där kommer Trafikverket lägga fram ett huvudalternativ.
– Vi ser att vi behöver beskriva olika sträckningsalternativ på ett bättre sätt. Även alternativ som valts bort kommer vi att presentera och förklara varför vi valt bort dem, säger Mikael Rintala i pressmeddelande.
Det definitiva beslutet om var de nya slussarna ska byggas tas hösten 2023. Planerad byggstart är 2025 eller 2026.
– Vi vill förstås se ett beslut så snart som möjligt, de befintliga slussarna måste ju bytas ut. Samtidigt är förstås placeringen en jättestor fråga i Trollhättan och vi har stor respekt för att det kräver en ordentlig diskussion där alla åsikter och behov vägs in, säger Stina Höök (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden i ett pressmeddelande.