LEDARE: Vi har fått en tågpolitik som är värdig ”dumpuckon”

Ledare
PUBLICERAD:
Tågpolitiken går inte som på räls längre. Den nya regeringen har andra planer.
Foto: Vegard Wivestad, Grøtt
Den nya regeringen vill skrota byggandet av nya stambanor. För att citera KD:s Sara Skyttedal, så har Sverige en tågpolitik som är värdig “dumpuckon”.

Om jag ska någonstans i Europa tar jag i regel tåget, då jag är lite av en miljömupp. Senast blev det Italien. Folk pratar mycket om flygskam men personligen känner jag snarare av motsatsen. Det är lite pinsamt att ta tåget. Tågskam.

Folk tycker helt enkelt man är konstig och det är man ju. Tåget är dyrt, krångligt och tar för det mesta längre tid än flyget. Vinsten för klimatet är marginell, eftersom de flesta andra förstås inte orkar med dagens undermåliga järnvägar.

Någon som inte tycker det är märkligt är min mormor. Hon växte upp när det var naturligt att ta tåget från Sverige till Paris och förvånas knappast över mina blygsamma strapatser. Hon berättar om resor runt om i Europa, på bekväma nattåg ut på kontinenten. Det var inget prat om hållbarhet men tågen gick i tid, var billiga och bekväma.

Det som tidigare var enkelt, billigt och självklart är nu krångligt och dyrt. Europas tågtrafik har blivit en schweizerost där det mesta monterats ner och avreglerats. Bara den verkligt dedikerade orkar resa några längre sträckor. (Resan till Italien blev ett misslyckande förresten, med missade avgångar, banfel och krångel.)

Med dessa förutsättningar förstår jag fullt ut att de flesta flyger, även om de kanske ibland föredragit ett mer miljövänligt alternativ. Det är inget konstigt och de som ska känna skam är de politiker som är ansvariga för situationen.

Sverige är inget undantag. De flesta som är ute på järnvägarna i Sverige vet hur hopplös den svenska järnvägen kan vara. I Facebookgrupper för pendlare råder rena upprorsstämningen. Man kunde därför tro att den nya regeringen skulle prioritera att rusta upp järnvägen.

Men den tillträdande regeringen gick igår ut med att projektet för höghastighetsbanor skrotas. Trots att kommuner och stat redan plöjt ner i miljarder i projektet – Jönköping har till och med byggt en ny stadsdel.

Moderatpolitikern Oliver Rosengren twittrade nöjt att det inte blir några “science fiction tåg”. Fantasilös science fiction kan man tycka, med tanke på att Japan haft sådana tåg sedan 1964. Och att de inte ska gå snabbare än 250/km i timmen.

Högern framställer gärna banorna som ett “lyxprojekt” men de är en nödvändighet. Sverige behöver nya stambanor. Det är därför tågen inte går i tid, underhållet fungerar dåligt och det blir tågkaos av rena trivialiteter som snöfall eller “löv på spåren”.

Det är också fullt på järnvägarna, när både fler reser med tåg och mer gods flyttas över till järnväg. Stambanorna i den svenska järnvägen byggdes under 1800-talet. När nya nu behövs kan man lika gärna bygga moderna tåg.

Högern säger att vi istället ska lägga pengarna på underhåll av de befintliga banorna, men det är bara genom nya stambanor som vi har möjlighet att genomföra meningsfullt underhåll av den järnväg vi redan har.

Ett av de viktigaste skälen till problemen är att dagens stambanor har så högt kapacitetsutnyttjande att inget djuplodande underhåll av järnvägen hinner göras. Det underhåll som hinns med handlar om att lappa och laga, snarare än att långsiktigt rusta upp de existerande stambanorna.

Men jag ska ha högerns ursäkter i åtanke. Gud nåde dem om det nu inte blir någon tågsatsning Oslo-Stockholm nu, genom Värmland.

KD-politikern Sara Skyttedal skrev en gång att hon tyckte folk som tog tåget var “dumpuckon”. På sätt och vis har hon rätt. I Europa och Sverige pratar vi glatt om hur miljövänligt tåget är, men gör sedan nästan allt för att sabba våra järnvägssystem. Fortsätter det såhär är det till slut bara dumpuckon som jag och mormor som orkar med tågresandet.

Henrik Jalalian

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.