Jag orkar inte med fler ljushav och gråtande ungdomar

Ledare
PUBLICERAD:
Det tändes ljus och lades blommor i raggarparken i Filipstad i helgen för den 15-åriga flicka som dog i den trafikolycka med A-traktor som även tog en 17-årig pojkes liv förra veckan.
Foto: Filip Kowalski
Med så lite som fyra timmars praktisk träning och åtta timmar teori, kan du få ett moppekörkort som ger dig rätt att framföra en ombyggd bil i 30 km/tim, utan säkerhetsbälten men med två passagerare bredvid dig i framsätet, utan krav på vinterdäck, på en väg tillsammans med annan trafik som kan hålla hastigheter på över 100 km/tim. Hur fan tänkte man där?

Det är helt uppenbart att hela grundidén med A-traktorerna är helt överspelad numer och att de förändringar som skett på senare år bara ökat riskerna för alla ute i trafiken.

Men Transportstyrelsen ska om mindre än två månader presentera sin utredning om reglerna runt A-traktorerna för att bland annat förbättra trafiksäkerheten. Resultatet och ändringsförslagen kan inte komma snart nog.

Sedan 2018 har antal A-traktorer fördubblats. Ökat ännu mer samma tid? Olyckor med personskador där A-traktorer varit inblandade.

Frågan har aktualiserats av ännu en fruktansvärd dödsolycka med två tonåringar och det faktum att det bara under de senaste dagarna skett ytterligare kollisioner där A-traktorer är inblandade med personskador som följd, säger något om hur olycksdrabbade dessa fordon är. Det finns trots allt knappt 50 000 i hela Sverige.

Helt uppenbart är att många vill skylla på ungdomarna som kör dem och frestas pilla på inställningarna så att det ska gå att köra fortare – eller på föräldrarna som låter dem komma undan med det.

Men regelverket som har gjort det enklare att bygga om vanliga personbilar till A-traktorer har onekligen bidragit till dagens problem. Till att göra det lockande enkelt att manipulera inställningarna för att komma upp i hastighet. Inte minst har de dessutom gjort det svårare för övrig trafik att registrera vad det är för fordon de möter i trafiken.

I juli 2020 öppnades möjligheterna upp att bygga om vanliga personbilar till A-traktorer och plötsligt ser man nu både ombyggda Porsche och Mercedes med den distinkta ”varningstriangeln” längst bak.

Hastigheten däremot är densamma, inte över 30 km/tim. Den låga hastigheten förklarar också varför traktorerna inte heller behöver vara försedda med säkerhetsbälten. ”Använd alltid bilbälte om det finns och se till att dina passagerare också gör det”, står det i regelverket.

Logiskt om det handlar om en långsam kortegekörning genom city en lördagskväll – mindre logiskt om ungdomarna i A-traktorerna ger sig ut på landsvägar där resten av trafiken rör sig i betydligt högre hastigheter.

Långa trafikköer på trånga vägar och irriterade medtrafikanter som tar orimliga risker för att passera de långsamt körande A-traktorerna är då de ”mindre” problemen. Det betydligt större är att det blir allt svårare för vanliga bilister att se att det är en långsam A-traktor – och inte en vanlig personbil – som ligger framför dem eller i mötande körfält när de närmar sig i över 90 km/tim. I mörker än värre.

Bälteskrav, ett speciellt A-traktor/mopedbils-körkort och hårdare krav på att hastighetsbegränsningen inte kan manipuleras så enkelt som i dag, är förväntade krav. Att förbjuda A-traktorer på vägar med hastigheter över 50 vore väl även det rimligt, även om man förstår att det begränsar ungdomarnas frihet.

Men hellre det än fler ljushav och gråtande ungdomar intill en olycksplats på de värmländska vägarna.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.