Gå dig rik, det är grejen med appen Stepler. Både när det gäller din hälsa och andra belöningar.
Senast i raden att ansluta sig till den Karlstadbaserade tjänsten är en tysk jättekoncern.
– Det är ett kvitto att en sådan stor spelare vill kroka arm med oss, säger medgrundaren och vd:n Daniel Malmqvist.
På bara några år har företaget redan flera miljoner användare som nyttjar appen som bygger på ett belöningssystem. Den fungerar kort och gott som en stegräknare och för varje steg man tar samlar man poäng som i sin tur kan lösas in mot olika erbjudanden hos företagets samarbetspartners.
Mer än hälften av dem som använder sig av appen går mer än innan berättar Daniel Malmqvist, som själv hunnit med 3 000 steg under tisdagsmorgonen.
– Det är ungefär vad min morgonpromenad blir. Jag brukar gå till brevlådan och tillbaka, säger Daniel Malmqvist skrattande.
Ingått partnerskap
När företaget drog i gång för drygt två år sedan ville man framför allt förändra den livsstil som växt fram med allt mer stillasittande arbete men också motverka det beteende att allt fler sitter i soffan och beställer hem mat. Något Daniel Malmqvist anser de lyckats med.
– Jag tror det. Vi har folk som hört av sig att nu äntligen har jag börjat röra på mig, och jag har dessutom fått med sambon. Vi är ute och går och vi tycker det är jättekul. Sådana historier blir man ju jätteglad av att få höra.
Förutom att de får fler och fler användare, finns de nu i sex länder – Sverige, Norge, Polen, Italien, Tyskland och Spanien där de precis håller på att etablera sig.
Företaget, som i dag huserar på Drottninggatan, har ett trettiotal medarbetare, varav tio sitter i Karlstad. Visionen är fortfarande att inom några år vara störst i världen på att gamifiera hälsa och fysisk aktivitet. I dagsläget pågår även ett arbete med att förstärka produkten, som ska bli ännu mer engagerande med ännu fler belöningar.
Adidas
Sedan två månader har företaget också lyckats få med den stora tyska företagskoncernen Adidas på tåget. Något som tagits emot väl bland användarna. Redan har samarbetet genererat nästan två miljoner kilometer i steg.
– Det känns fantastiskt roligt att ha ingått partnerskap med Adidas som delar våra värderingar och viljan att bidra till en bättre folkhälsa. För oss är det viktigt att tillhandahålla erbjudanden som motiverar människor till en hälsosam livsstil och vi vet att många uppskattar Adidas som varumärke, säger Daniel Malmqvist, och fortsätter:
– Vi hoppas att det kan göra att fler stora företag vill hoppa på.
Tunga investerare bakom Karlstadsföretagets expansion: ”Varit ovärderligt”