Hoppa till huvudinnehållet

Här monteras Branäs nya storsatsning – med helikopter

Publicerad:
Reporter Daniel Olausson
Daniel Olausson
daniel.olausson@vf.se
Med stor precision flög det norska helikopterteamet alla delar till de återstående masterna på plats till Branäs nya liftsystem.
Med stor precision flög det norska helikopterteamet alla delar till de återstående masterna på plats till Branäs nya liftsystem. Foto: Tommy Andersson

Branäs satsar 85 miljoner kronor på en ny sexstolslift.

På torsdagen monterades de sista masterna – med helikopter.

– Ett effektivt sätt att montera, ler Anton Renström, platschef på anläggningen.

Väl på plats ska liften transportera en bit över två tusen skidåkare i timmen från den ständigt växande Mattesdalen och ända upp till toppen.

– Det är superkul och jätteefterlängtat, både för oss men särskilt för gästerna. Så jag tror det kommer bli ett jättelyft inför kommande säsong och ändra flödet på hela anläggningen så vi använder berget på ett annat sätt, säger Anton Renström.

Hur då?

– Genom att sprida ut våra gäster bättre. Många gillar backarna i Mattesdalen, men också Långsvängen. Så det kommer bli enklare att åka de populära åken med den här liften.

Det dånar över hela dalen när den norska helikoptern dundrar fram på Branäsbergets framsida. De vanligtvis enorma fundamenten till liftmasterna ser ut som schackpjäser där de följer pilotens skickliga manövrar fram till de noga utvalda och precist förberedda platserna.

Och som från ingenstans dyker en handfull varselklädda och hjälmprydda arbetare upp och monterar skyndsamt fast det väldiga tornet.

Innan helikoptern susar iväg igen. Till uppsamlingsplatsen ett par kilometer bort på Branäsbergets topp.

Det blir några vändor.

– Vi flyger masterna i olika delar så det blir sammanlagt 33 rotationer upp och ned med helikopter. Så har vi ett antal grupper ute som skruvar fast masterna och delarna, säger Peter Strandberg, vd på Doppelmayr Scandinavia som sätter upp liftsystemet.

Han poängterar det uppenbara:

– Så det är ett oerhört intensivt arbete att hålla helikoptern sysselsatt.

Peter Strandberg har jobbat på Doppelmayr i 19 år och han har aldrig upplevt en lika stark tillväxt som under de senaste åren. Och på Branäs har företaget byggt ett stort antal liftsystem genom åren.
Peter Strandberg har jobbat på Doppelmayr i 19 år och han har aldrig upplevt en lika stark tillväxt som under de senaste åren. Och på Branäs har företaget byggt ett stort antal liftsystem genom åren. Foto: Tommy Andersson

Intensivt, ja. Han återkommer till just det ordet. Med den andra sittliften som Doppelmayr byggde i Mattesdalen för åtta år sedan bakom ryggen förklarar han hur åtminstone de yttre förutsättningarna knappast kunde vara bättre, med vindstilla, mulet och torrt i luften.

Men det ligger ett just intensivt förarbete bakom den här torsdagen och det är knappast på uppstuds som helikoptern åker skytteltrafik med komponent efter komponent till det nya liftsystemet.

– Gör man bara förarbetet så brukar det funka bra. Sedan får man hoppas att allt håller så att man inte får tekniska bekymmer och måste avbryta.

Är det en lång process som föranlett den här monteringen?

– Det är en ganska lång process, alltid när vi gör såna här saker så gör vi en noggrann jobbanalys och går igenom alla moment, och det är allt från väder till utrustning, vi inventerar, använder lyft och organiserar och planerar själva utförandet. Så vi använder ganska lång tid för att sätta det och få till det team som ändå monterar i den här typen av process. Och det kan ta några dagar.

"På marken” väntade ett gäng montörer redo att sätta fast de olika delarna till liftsystemet.
"På marken” väntade ett gäng montörer redo att sätta fast de olika delarna till liftsystemet. Foto: Tommy Andersson

Några av masterna sitter redan på plats, liksom avstigningen på toppen. Mycket går att göra med vanliga kranbilar. Att just en helikopter får kallas in hör inte till vanligheterna, men det är inte ovanligt heller.

– Det är inte varje gång, men det händer eftersom vi många gånger bygger den här typen av installationer i eländig terräng, då hamnar vi många gånger i lägen där vi inte kan bygga vägar för att ta oss fram med kranar och annat. Då är helikoptern oumbärlig.

Hur många är involverade på plats idag?

– Med helikoptern och dess besättning så är vi någonstans runt 16-17, så det är ett ganska stort gäng som ska kommunicera med varandra för att få saker och ting uträttade.

Efter drygt ett par timmars arbete har två av masterna monterats. Förhoppningen var att hinna färdigt under torsdagen, med fredagen som reserv.

Själva helikoptern är i sig unik i sitt slag och hade tre personer ombord för att se till att få alla delar på plats.
Själva helikoptern är i sig unik i sitt slag och hade tre personer ombord för att se till att få alla delar på plats. Foto: Tommy Andersson

Verksam i en bransch som befunnit sig i en enormt expansiv fas de senaste åren är Peter Strandberg och hans kollegor vana vid att arbeta i ett högt tempo. Branäs öppnar sin anläggning om lite drygt 2,5 månad. Då är tanken att allt ska vara klart.

– Det är alltid en utmaning att hinna med när det är så pass stora projekt, säger Peter Strandberg och konstaterar att fönstret för när man kan arbeta är lite drygt ett halvår med tanke på att man måste vänta på att vintern tagit slut först.

Vilket som bekant kan dröja på bergstopparna.

– Och då är vi mitt i sommaren. Sedan behöver vi allt ha månaderna på oss fram till säsongsstart, så det är ett intensivt arbete och i synnerhet med att ljuset också försvinner undan för undan för oss under hösten. Så sammantaget, har vi flyt i verksamheten så sätter vi upp en sådan här bana på någonstans runt fem månader.

Anton Renström, platschef teknik på Branäs, följde liksom många andra det spektakulära monteringsarbetet med stort intresse.
Anton Renström, platschef teknik på Branäs, följde liksom många andra det spektakulära monteringsarbetet med stort intresse. Foto: Tommy Andersson

Det är många som har samlats längst upp på toppen för att beundra spektaklet. För nog är det spektakulärt att se helikopterbesättningens pricksäkra flygning och pareringar mot de kastvindar som ändå kyler ned våra kinder på Branäsberget.

Säsongen må vara en bit bort, men den kryper sakta närmre. Det känns inte minst på luften.

– Jag är taggad, säger Anton Renström där han står och stampar lite rastlöst och huttrande både fotar och filmar helikoptern arbeta.

– Det är egentligen när den första snön kommer som man börjar känna att det närmar sig, men den har ju inte kommit än.

Men det här är ju spektakulärt åtminstone?

– Ja, det är det. Ett effektivt sätt att montera liftar på i eländig terräng, så det är därför vi gör på det här sättet, ler han.

Liftsystemet är bara en storsatsningarna inför den kommande vintersäsongen. Branäs bygger även ut sitt redan omfattande snösystem med 15-20 miljoner kronor.
Liftsystemet är bara en storsatsningarna inför den kommande vintersäsongen. Branäs bygger även ut sitt redan omfattande snösystem med 15-20 miljoner kronor. Foto: Tommy Andersson

Artikeltaggar

Anton RenströmBranäsBranäsgruppenDoppelmayrNäringslivTorsbyTurism

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.