LEDARE: Okej Karlstad kommun, nu vill jag inte snubbla på elsparkcyklarna längre

Ledare
PUBLICERAD:
Över hela stan ligger de fortfarande, trots den nya lagen.
Foto: Susanne Sjöstedt
Det infördes nya lagar för elsparkcyklar från månadsskiftet. Men tydligen inte i Karlstad kommun.

Den första elsparkcykeln stod parkerad tvärs över gångbanan bara ett par meter från min port. Där stod den i 1,5 dygn innan den fick sällskap av en elcykel från samma uthyrare.

Bara under morgonpromenadens första tio minuter passerar jag nio, NIO, felparkerade elsparkcyklar och en elcykel. Stående på gångbanor, liggandes på gångbanor, slängda i buskage i närheten av gångbanor, lutade mot busskurer på gångbanor.

Elsparkcyklar överallt.

Under eftermiddagspromenaden – åt ett annat håll – ser det nästan lika illa ut.

Lite konstigt är det allt, för från och med 1 september gäller nya regler för elsparkcyklar. De får inte längre köras på gångbanor och trottoarer – och de får inte heller parkeras på gång- och cykelbanor. Bara vid speciella uppställningsplatser och cykelställ. Efterlevs inte reglerna har både polisen och kommunen rätt att agera.

Men i Karlstad gäller fortfarande gamla regler. Om inte formellt så i praktiken. När NWT på lagändringsdagen frågade ungdomar i kommunen var de helt ovetande om dessa nya regler – och ett av elsparkcykelföretagen i Karlstad förklarade att de ”planerar en omfattande informationskampanj för att informera och utbilda våra användare om de nya reglerna”.

Kampanjen verkar väl ha gått så där. Elsparkcyklarna ligger nämligen fortfarande utslängda lite varstans och det är inte som att man ramlar över de där speciella parkeringsplatserna för elsparkcyklar på så många ställen utanför den absoluta innerstan.

Överallt.

Det var dock ingen överraskning då inte ens äldre lagar gällande elsparkcyklar efterlevs.

För precis som med cyklar är det hjälmtvång på en elsparkcykel för den under 15 år – och man får inte heller skjutsa någon på en elsparkcykel. Inte ens om det är en vuxen och ett (hjälmlöst) barn, en konstellation jag sett hur många gånger som helst i Karlstad i sommar.

I användaravtalen för elsparkcykelföretagen som exempelvis Tier som är stor i kommunen, framgår för övrigt tydligt att åldersgränsen för att använda deras fordon är 18 år … Om den sista regeln verkligen efterlevs går det tydligen rätt många 18-åringar på högstadieskolorna här i stan.

Så jag vet helt enkelt inte om taktiken att luta sig tillbaka och bara hoppas att svenskarna hyggligt snabbt ska lära sig att följa nya lagar, har visat sig vara speciellt effektiv. Och varför överhuvudtaget genomdriva lagändringar om man sedan inte har någon avsikt att följa upp att de efterlevs?

Överallt.

Om polisen borde göra egna punktinsatser för att informera barn om vad som faktiskt gäller när de susar fram både två och tre åt gången på elsparkcyklarna tvärs över gångbanor, är det kanske dags för kommunen att också börja agera för att få ordning på nedskräpningen.

Nej, så klart kommunen inte ska starta en avdelning för ”omhändertagande av elsparkcyklar” och göra det jobb som åligger uthyrarna av elsparkcyklarna. Det är inte skattebetalarnas ansvar att bekosta privata företags slappa affärsidéer.

Men gör man som i exempelvis Malmö, sätter man en liten blåslampa i rumpan på uthyrarna . Där såg kommunen till att redan första helgen med den nya lagen, plocka in alla elsparkcyklar som stått felaktigt parkerade eller slängda – och sen fick företagen betala 1200 kronor stycket för att lösa ut dem.

I Malmö samlar man in felparkerade elsparkcyklar och låter företagen lösa ut dem mot avgift.

Av bilderna på ”skörden” av felparkerade elsparkcyklar den första helgen att döma, lär ju Malmö kommun kunna sänka kommunalskatten snart med tanke på pengarna som rimligen forsar in.

Men skämt åsido, poängen är självklart inte att brandskatta företagen utan att med en tydlig och stark markering från kommunerna snabbt ”motivera” dessa att följa reglerna och skapa bättre kontroll över de som hyr dem.

Det går ju, det märks på många andra håll i landet.

Elsparkcyklar är en sån där företeelse alla verkar ha en åsikt om. Är de en katastrof för ungdomars hälsa? Livsfarliga? Ett klimatsmartare alternativ än bil? Jag struntar egentligen i vilket. Jag bara slippa riskera snubbla på dem i tid och otid.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.