Hoppa till huvudinnehållet

700 kök kontrolleras – offentligt: ”Har inte gjort nivån bättre”

Publicerad:
Reporter Jonas Brefält
Jonas Brefält
jonas.brefalt@vf.se
Karlstads kommun kontrollerar över 700 kök på krogar och andra serveringar varje år och resultaten offentliggörs på webben. Köket på bilden är dock fotograferat i annat sammanhang på annan plats i landet.
Karlstads kommun kontrollerar över 700 kök på krogar och andra serveringar varje år och resultaten offentliggörs på webben. Köket på bilden är dock fotograferat i annat sammanhang på annan plats i landet. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

Nyheter om räkor och röror som förvaras i rumstemperatur eller skitiga kök med musbajs på golvet upprör.

Men få kroggäster verkar känna till att information om matställenas livsmedelskvalitet finns bara ett klick bort.

Resultaten från inspektionerna är nämligen offentliga uppgifter och sedan sommaren 2016 läggs de ut löpande på sidan Livsmedelskollen på Karlstads kommuns webb.

Hitta restaurangsnusket på ny karta

Men det har inte lett till fler frågor och engagemang från allmänheten.

– Generellt får vi inte många samtal från Karlstadsborna med frågor om livsmedelsverksamheter och resultat från kontroller. Det är väldigt sällan, säger Cecilia Lundqvist, livsmedelsinspektör på miljöförvaltningen i Karlstads kommun.

Cecilia Lundqvist är en av kommunens livsmedelsinspektörer. Hon berättar att det är sällan Karlstadsborna hör av sig angående livsmedelskvaliteten på serveringar.
Cecilia Lundqvist är en av kommunens livsmedelsinspektörer. Hon berättar att det är sällan Karlstadsborna hör av sig angående livsmedelskvaliteten på serveringar. Foto: Privat/arkiv

Uppgifterna i Livsmedelskollen uppdateras dock med viss fördröjning. Därför finns inte resultaten från de allra senaste kontrollerna med ännu. Som de två förelägganden miljöförvaltningen beslutat om senaste dagarna.

En restaurang får tre veckor på sig att åtgärda renligheten i köket. En annan får bara några dagar på sig att åtgärda elva brister, framför allt när det gäller kylningen av maten.

Varför varierar tiden för åtgärder så pass mycket?

– Det är en bedömning man får göra vid varje kontroll. Det kan vara smutsigt på olika ställen. På golvet, under bänkar eller på väggar där maten inte är. Det är klart att det ska vara rent där också, men det är inte akut fara för livsmedlen. Är det däremot smutsigt på arbetsbänkar, skärbrädor eller redskap som kommer i kontakt med livsmedlen så är det mycket allvarligare. Även om det är rengöringsbrister båda två så är det ändå skillnad, säger Cecilia Lundqvist.

På karlstads.se/livsmedelskollen kan den som vill klicka sig fram och läsa om resultatet från kontrollen på en restaurang eller matställe som man tänkt besöka.
På karlstads.se/livsmedelskollen kan den som vill klicka sig fram och läsa om resultatet från kontrollen på en restaurang eller matställe som man tänkt besöka. Foto: Skärmavbild

Hon berättar att avvikelser och brister kan delas in i fyra olika kategorier.

– Det finns några olika allvarlighetsgrader. Är det riktigt allvarligt kan vi fatta beslut som gäller omedelbart. Till exempel om det är så smutsigt att det är fara för människors hälsa eller om temperaturen är för varm på mat som ska vara kyld. Då kan vi förbjuda hantering på plats, säger Cecilia Lundqvist.

Under fjolåret fattades tolv beslut om omedelbar stängning av den kontrollerade verksamheten. Hittills i år två.

– Steget under är att vi fattar beslut om föreläggande. Det gäller också omedelbart, men verksamheten kan drivas vidare medan man åtgärdar bristerna, vilket ska göras omedelbart. Och steget under det är när vi ser ganska allvarliga brister, men verksamheten får lite mer tid på sig. Oftast 14 dagar. Men har de inte åtgärdat bristerna då kan vi gå vidare och besluta om föreläggande.

Enligt miljöförvaltningens register över livsmedelskontroller fattades 63 sanktionsbeslut om förelägganden och förbud under fjolåret. Hittills i år har 27 sådana beslut fattats, inklusive de två som nämns ovan.

Den fjärde och lindrigaste kategorin är avvikelser som inte bedöms så allvarliga. I de fallen får restaurangerna längre tid på sig för åtgärder.

– Det innebär att vi kontrollerar först vid nästa ordinarie kontroll. Ofta får de då till nästa år på sig, säger Cecilia Lundqvist som berättar att restauranger ofta kontrolleras just en gång om året.

– Men det beror på vilken typ av verksamhet det är. Större restauranger eller skolkök som lagar många portioner kan ha två besök per år. Och Centralsjukhusets kök, som lagar jättemånga portioner och har en känslig konsumentgrupp, har fyra besök per år.

Totalt fanns 737 livsmedelsverksamheter registrerade i Karlstad under fjolåret och 692 kontroller gjordes. I nuläget finns 748 registrerade och fram till september har 367 kontroller gjorts.

Vad är ditt generella intryck, har det blivit bättre sedan kontrollerna redovisas offentligt?

– Jag skulle inte säga att Livsmedelskollen lett till bättre resultat, att kartan hjälpt till att göra nivån bättre, tyvärr, säger Cecilia Lundqvist.

Artikeltaggar

KarlstadKrogarLivsmedelMiljöSamhälle

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.