Hoppa till huvudinnehållet

Däckpriserna rusar och brist befaras: ”Var ute i god tid med vinterdäcken”

Publicerad:
Janne Jansson på Nilsby Däcktjänst har haft fler vinterdäckkunder i augusti-september än någonsin. ”Det är nog väldigt bra att vara ute i god tid i år”, menar han. Foto: Peter Bäcker

Brist på dubbdäck och kraftigt höjda priser. Så ser läget ut inför vintern, mycket på grund av Rysslands krig i Ukraina. Ute hos däckfirmorna har det märkts tydligt.

– Jag har aldrig haft kunder som handlat dubbdäck så tidigt förr, säger Janne Jansson på Nilsby Däcktjänst.

Han gick nyligen ut på sin Facebooksida och rekommenderade sina kunder att vara ute i god tid, om de behöver nya vinterdäck. Detta efter oroande rapporter och farhågor om höjda priser.

Problemet? Stora delar av branschen har sin tillverkning av däck i Ryssland, och redan i våras klubbade EU ett sanktionspaket mot import av ryska däckprodukter. Även produktionen utanför Ryssland påverkas då landet är en dominerande tillverkare av kimrök. Som i sin tur är en viktig beståndsdel i tillverkningen av däck.

– Det har redan märkts i prissättningen, och jag gissar att det inte kommer att bli bättre framöver. Från augusti och fram till nu har redan ett 15-20 kunder beställt vinterdäck – normalt är det tvärlugnt, säger Janne Jansson.

Han startade sin firma vid bostaden i Nilsby för tre år sedan, och har sett det som ett trevligt extraknäck vid sidan av verkstadsjobbet i Deje. Han jobbar utan stora lager och tar hem däck från en grossist på beställning.

Rysslands krig i Ukraina får oanade konsekvenser, konstaterar Janne Jansson som hoppas att den inte blir någon stor däckbrist.
Rysslands krig i Ukraina får oanade konsekvenser, konstaterar Janne Jansson som hoppas att den inte blir någon stor däckbrist. Foto: Peter Bäcker

– Det har fungerat bra hittills, men det är klart man blir lite orolig när det pratas om däckbrist. Vi får väl se. Till kunderna som hör av sig säger jag att det är nog är bra att vara ute i god tid, inte minst för att priserna säkert kommer röra på sig.

På Däckbolaget i Karlstad bekräftar Hans Pettersson bilden. Ett Aktuellt-inslag och ett antal artiklar i augusti fick fart på kundtillströmningen rekordtidigt. Han konstaterar att priserna höjts med 20-25 procent under året:

– Och det är nog inte omöjligt att det blir mer framöver, jag väntar på en ny prislista i dagarna. Förutom Rysslandskriget har vi ju de kraftigt ökande el- och bränslepriserna som drabbar en så transportberoende bransch.

Pettersson menar att särskilt på dubbdäckssidan kan det uppstå brist, särskilt för vissa specifika märken. Finska Nokian har exempelvis haft stor del av sin tillverkning i Ryssland, men har nu dragit sig ur landet.

– Jag vet att vissa har haft svårt att få med sig sina maskinparker ut ur landet, så det är besvärligt. Det har ju varit pandemi vilket påverkat tillverkningstakten i ett par år, och då har man fått prioritera nybilarna.

Han pekar på en uppenbar risk, om priserna drar iväg:

– Ja, det kan ju bli så att folk väljer att behålla sina slitna däck, och då kan det bli farligt ute på vägarna. Det är inte alls bra. Så rekommendationen för de som vet med sig att de behöver byta är nog att slå till i tid.

Artikeltaggar

KilMotorSamhälleVärmlands län

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.