Hoppa till huvudinnehållet

Lars körde 90 mil till mc-träffen: ”Den hoppar rätt upp i luften om man drar på”

Publicerad:
Reporter Joakim Strand
Joakim Strand
joakim.strand@vf.se
Lars Carlsson från Skellefteå var förmodligen den mest långväga gästen under Motorcycle inferno på Laxholmen. Hans  ”hakuna matata”, som cykeln är registrerad som, vann folkets röst på lördagens utställning.
Lars Carlsson från Skellefteå var förmodligen den mest långväga gästen under Motorcycle inferno på Laxholmen. Hans ”hakuna matata”, som cykeln är registrerad som, vann folkets röst på lördagens utställning. Foto: HP Skoglund

Lars Carlsson läste om Motorcycle inferno på Laxholmen på sociala medier.

Det räckte för att han skulle styra söderut i landet.

– Jag är från Skellefteå, så vi pratar om 90 mil, säger han med ett leende.

Lördagens mc-utställning i kulturhuset lockade utställare och besökare från när och fjärran. För Lars Carlsson, och kompisen Janne Söderström, blev det en nätt tur genom landet.

– Första etappen, ner till Sundsvall, var 40 mil, säger Lars Carlsson.

Robin Hansson från Skattkärr var en av 40-talet utställare på mc-träffen med sitt unika hemmabygge.
Robin Hansson från Skattkärr var en av 40-talet utställare på mc-träffen med sitt unika hemmabygge. Foto: HP Skoglund

Med motorcykeln på en trailer.

– Jag kör den då och då, men inga utflykter på 20 till 30 mil utan mest för att träffa kompisar eller till utställningar, säger han.

Att allt överskott från lördagens arrangemang skänks till Lions cancerforskningsfond bidrog starkt till det värmländska gästspelet.

– Min fru gick bort i cancer för tio år sedan och så har vi en i klubben hemma som går på behandling, säger han.

Amanda Jacobsson från Hindås MC i Göteborg var en av två kvinnliga utställare. Hennes tatuering på handen matchar med hur bränsletanken är lackerad.
Amanda Jacobsson från Hindås MC i Göteborg var en av två kvinnliga utställare. Hennes tatuering på handen matchar med hur bränsletanken är lackerad. Foto: HP Skoglund

Hans ögonsten är ett hemmabygge av främst delar från Harley-Davidson-modeller.

– Jag började med den innan hustrun gick bort, sedan stod det still i flera år innan jag började bygga igen för tre år sedan.

Kombinationen av många hästkrafter och en lätt cykel gör den ”lite vild” att köra.

– Den hoppar rätt upp i luften om man drar på, säger han.

Lars-Eric Sundin hade släppfest för boken ”Hundringens motorcykelbok” på Laxholmen. Han höll även två föreläsningar.
Lars-Eric Sundin hade släppfest för boken ”Hundringens motorcykelbok” på Laxholmen. Han höll även två föreläsningar. Foto: HP Skoglund

I fordonsregistret är cykeln registrerad som en ”hakuna matata” som fritt översatt betyder inga problem på swahili. Frasen snappade Lars Carlsson under en semesterresa till Zanzibar.

– Sedan är den också känd från filmen ”Lejonkungen”.

Arrangörsklubbarna Järngrisen från Munkfors och Sundbäcken från Hagfors var noga med att utställningscyklarna skulle ha en personlighet. Det stämmer väl överens med hur Robin Hansson från Skattkärr bygger sina cyklar.

– Visionen var att bygga något som sticker ut, säger han och skådar sitt hemmabygge.

De flesta besökarna till Laxholmens kulturhus anlände som sig bör med tvåhjuliga fordon.
De flesta besökarna till Laxholmens kulturhus anlände som sig bör med tvåhjuliga fordon. Foto: HP Skoglund

Avgasröret, som framtill är runt för att övergå till att bli fyrkantigt, är en utmärkande detalj. Det smala styret en annan.

Hur är den att köra?

– Den är snabb. Det går att komma upp i 170 kilometer i timmen, givetvis på ett inhägnat område, svarar han.

Amanda Jacobsson från Hindås MC i Göteborg var en av två kvinnliga utställare i lokalen.

– Det är jag som kör den, men den är byggd av pappa. Efter mina instruktioner, säger hon om HD-bygget.

Vad fick han för direktiv?

– Den skulle vara kort och ha en låg tyngdpunkt.

Att bränsletanken är lackerad som hennes tatuering på ena handen bör väl rimma med arrangörernas önskemål om cyklar med en personlig touch.

Urban Östlund från Sundbäckens MC och Peppe Wiklund från Järngrisens MC kan inte annat än att vara nöjda med publiktillströmningen. Mellan 700 och 750 besökare bidrog med 90 000 kronor till cancerforskningen.
Urban Östlund från Sundbäckens MC och Peppe Wiklund från Järngrisens MC kan inte annat än att vara nöjda med publiktillströmningen. Mellan 700 och 750 besökare bidrog med 90 000 kronor till cancerforskningen. Foto: HP Skoglund

Arrangörerna räknade in mellan 700 och 750 besökare under dagen. Insamlingen till Lions cancerforskningsfond renderade i runt 90 000 kronor.

– Ska jag sammanfatta dagen i ett ord blir det - succé. Alla var nöjda och det blev rekord i insamlingen. Tidigare har vi samlat in knappt 80 000 som mest, säger Urban Östlund i Sundbäckens MC.

Foto: HP Skoglund
Foto: HP Skoglund
Foto: HP Skoglund
Foto: HP Skoglund

Artikeltaggar

Laxholmens kulturhusMotorMotorcyklarMunkforsSundbäckens MC

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.