Hej Värmlandstrafik

Insändare
PUBLICERAD:
Vi tänkte berätta från vår sida vad som hände oss under dessa tre år som vi körde för Trendtaxi. Skriver oroliga chaufförer i Norra Värmland. Fotot har inget samband med insändarskribenterna.
Foto: Hasse Holmberg/TT
Vi chaufförer på Norra känner stor oro för framtiden vad som nu händer, det verkar som vi mister den bästa arbetsgivaren vi haft, för Trendtaxi gör comeback igen, vi läste även insändaren i NWT 5/7, där vi håller fullständig med den som skrivit den, det kommer säker flera skulle vi tro.

Vi tänkte berätta från vår sida vad som hände oss under dessa tre år som vi körde för Trendtaxi.

Vi började i December 2017, allt flöt på ända fram till September 2018 då blev det två chaufförer uppsagda på grund av arbetsbrist.

Arbetsbristen berodde på att det var en underentreprenör som skulle överta bilen och köra enlig det schema som vi hade på den.

Efter detta så låg det en ständig oro över oss, vem skulle bli nästa som skulle få sluta, det letades underentreprenörer hela tiden.

Nästa omgång blev i April 2019, i Februari åkte en chaufför på semester till sitt hemland, och då hade Covid 19 kommit , så det blev problem för honom att komma hem efter 14 dagar, så även han fick sluta på grund av arbetsbrist.

Sommaren 2020 härjade Covid 19 för fullt, staten gick då in med bidrag om det inte fanns jobb tillräcklig åt alla, detta utnyttjades i ett område där fyra bilar gick, två gick på underentreprenör sen tidigare, Trendtaxi hade två bilar själva med tre anställda, de tre anställda fick då dela på en bil som gick sju dagar i veckan, vilket blev att de fick jobba 2-3 dagar i veckan, resterande upp till full lön betalde staten, och den andra bilen som Trendtaxi hade blev det en ny underentreprenör på från 1 Juli 2020.

I Augusti 2020 blev nästa chaufför uppsagd på grund av arbetsbrist inga bilar ställdes.

Sista spiken i kistan blev den 3 December 2020 då blev vi förflyttade från Din Taxi i Örebro som var ett dotterbolag till Trendtaxi där vi var anställda åt, vi blev anställda hos Spilicab som tidigare hette Trendtaxi Uppland, så vi visste knappt själva vilket bolag vi var anställda hos, nya anställningsbevis hela tiden och det visste knappt Trendtaxi heller, för Novemberlönen från kom från ett bolag där vi inte var anställda längre vid.

Sen gick det bara några dagar till den 10 december då det blev totalstopp, då kom det en räddare i nöden för Värmlandstrafik och tog över, vi chaufförer fick information att vi kunde vara hemma med full lön.

Men vi fick erbjudande att hjälpa det nya bolaget på vår lediga tid så några hoppade på det erbjudandet, det blev 2-3 bussar placerade i Torsby, det gick en vecka så blev alla anställda beordrade av Spilicab att infinna sig på depån och bara sitta av sin schemalagda tid när vi behövdes ute i trafiken,

Så alla blev sittandes på depån, cirka 12-15 stycken i Coronatider när alla skulle hålla avstånd och jobba hemifrån, vi hade inga arbetsuppgifter att göra, gick inte heller att vara ute i kylan någon längre tid.

I slutet av uppsägningstiden som vi hade så låg även några över på depån för att få ihop sina timmar för veckan så de skulle slippa eländet, och slippa folksamlingen på dagtid, det var som ett kollektiv, ett under att ingen blev sjuk i Covid 19.

Alla började i Januari -21 att köra för den nya entreprenören, vilket var glädjande att få börja igen och köra.

Det blev den 25 januari -21, lönen kom från Spilicab, vi fick bara betalt ifrån 3 till 10 december, alltså bara cirka 1 vecka, resterande cirka 20 dagar av decemberlönen uteblev, så det blev straffet att vi ville hjälpa till så trafiken flöt på som vanligt, vissa hade knappt kört 8-10 timmar åt den nya under december, och då körde det på sin lediga schematid från Spilicab, så vi jobbade inte dubbelt, resterande lön från 1-10 jan -21 skulle komma den 25 februari, den uteblev helt. Även alla arbetsgivarintyg vägrade Trendtaxi/Spilicab att skriva ut åt oss, så de på övriga områden fick problem med A-kassan.

1 September -23 kommer det att bli stor personalbrist i Norra och även Västra området, större delen vill inte köra åt Trendtaxi av de som jobbar idag, man vet aldrig när man blir uppsagd på grund av att det ska in en ny underentreprenör, och det hoppas vi att de som kört som underentreprenörer och även nya tänker sig för innan de börjar, och framledes med stora skulder som följd, om det nu kommer några överhuvudtaget som vill köra.

Alltid kul med nya upphandlingar och nya fordon, men de kommer inte framåt utan en chaufför.

Mvh chaufförer från norra området

Så här jobbar Värmlands Folkblad med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.