Sandbankarna börjar åter synas över Klarälvens yta i centrala Karlstad. Någon muddring är dock ännu inte på gång.
– Troligtvis blir det inte före 2026, säger Mikael Lundh.
Han är projektledare på kommunens teknik- och fastighetsförvaltning och samordnar arbetet med en ny ansökan till mark- och miljödomstolen som i maj 2018 avslog Karlstad kommuns förra ansökan om att få muddra.
Domen: Nej till muddring i KlarälvenMarkägare i deltat gläds över muddringsdomenSedan dess har arbetet med en ny ansökan pågått.
– Vi har tagit fram en kulturmiljöhistorisk utredning, gjort geotekniska undersökningar, mätt markföroreningar, gjort bullerutredning för östra älvfåran som inte var med förra gången och gjort nya lodningar.
En del av arbetet har gjorts av danska, hydrologiska konsultföretaget DHI och en sammanställning av resultaten kommer troligen presenteras efter semestrarna.
– Det jag ser framför mig sedan är att vi kommer att göra nya mätningar. Både av transport och avlagringar av sedimenten i olika delar av älven. Sedan är tanken att vi ska börja med en miljökonsekvensbeskrivning under hösten, säger Mikael Lundh.
– Så om jag ska spekulera, och det är viktigt att betona att det är spekulation, så kanske vi kan lämna in en ny ansökan mot slutet av 2024. Där någonstans är tidshorisonten.
Sedan beror det på hur snabbt mark- och miljödomstolen kan ta sig an ansökan.
– Men det brukar ta sin lilla tid. Kanske ett år. Då är vi framme i slutet av 2024, eller början av 2025, innan vi kan få ett besked, säger Mikael Lundh, som påpekar att godkänt från domstolen inte innebär att mudderverket kan startas direkt.
– För att inte störa fiskliv och annat får man inte muddra under sommarhalvåret. Det är oktober till mars som gäller. Dessutom behöver vi planera och upphandla entreprenör, så troligtvis blir det ingen muddring förrän 2026.
Samtidigt växer väl sandbankarna för varje år?
– Jo, men det går väldigt långsamt. Det har DHI konstaterat i sina mätningar. Så det finns gott om tid för planering än, säger Mikael Lundh.
Under åren efter miljödomstolens avslag 2018 har en debatt om sandbankarna pågått. Bland annat om hur de påverkar båttrafiken.
Båtbusslinjer ställs inKnappast muddring förrän 2020Ingen muddring i älven i år hellerNy ansökan om muddring i älven på gångMikael Lundh betonar dock att en muddring i första hand inte är till för att underlätta båttrafik i älven.
– Det är klart att det kan ställa till hinder för bland annat båtbussarna och annan båttrafik. Men vi ansöker ju om muddring för att stan inte ska översvämmas. Det är huvudskälet. Sedan kan vi få en annan situation för båtarna på köpet om vi får godkänt.
Här kan du läsa mer om de låga vattenstånd som råder i Värmland efter den torra inledningen på 2022: