LEDARE: Det går inte att skratta bort kilometerlånga köer på Arlanda

Ledare
PUBLICERAD:
Kilometerlånga köer till säkerhetskontrollen på Arlanda.
Foto: Ali Lorestani/TT
I mars skämtade en kompis i Karlstad om hur hen var beredd att sälja sin inbokade passtid hos polisen några dagar senare, för 2000 kronor. Hade man nappat på det, hade man haft ett nytt pass i handen vid det här laget.

Denna vecka skulle rätt många säkert vara beredda att betala samma pengar, om inte mer, för att få nån att köa åt dem i jakt på ett provisoriskt pass. Den allra sista chansen för den passlösa att faktiskt komma iväg på en efterlängtad semesterresa i närtid. Och det märks.

Nu snackar vi om folk som sätter sig i kö som vore det biljetter till en Bruce Springsteen-konsert det handlade om. Sovsäck, vinterjacka och brassestol utanför passexpeditionen flera dygn i förväg för att köpa ett relativt dyrt provisoriskt pass som bara gäller för en enda resa.

Sen med det rosa passet i högsta hugget är det bara att ge sig iväg till Arlanda och se hoppet segla iväg när blickarna faller på de helt sanslösa köerna.

På grund av långa passväntetider har många istället fått sikta in sig på det rosa, provisoriska passet. Men det är långa köer även till dessa.
Foto: Pontus Lundahl/TT

Tre timmar för att ta sig igenom säkerhetskontrollen kändes kanske i överkant när tågbiljetten till Arlanda bokades, men bekanta berättar om fyra timmar på Arlanda och ändå missade flyg. Inga reseförsäkringar eller flygbolagsgarantier täcker ”det var lång kö i säkerhetskontrollen” heller, så ett missat flyg är en förlorad biljett och pengar i sjön.

Flygbolagen uppmanar resenärerna att komma ”i god tid” till incheckningen, 2–3 timmar före avgång. På Swedavias, som ansvarar för flygplatserna, hemsida varnas för långa väntetider till säkerhetskontrollen. ”Vi beklagar situationen och uppmanar resenärer att vara ute i extra god tid”. I många veckor har det budskapet mött besökare på hemsidan, utan minsta precision om vad ”extra god tid” faktiskt betyder…

Och eftersom vissa berättar av egen erfarenhet om missade flyg under påskhelgen trots fyra timmar på flygplatsen, ja då tar folk i lite extra. Sedan i söndags kompletteras nu uppmaningen att komma i extra god tid till flygplatsen med beskedet att de som kommer tidigare än två till tre timmar före avgång ”bidrar till trängsel”.

Plötsligt är det resenärernas fel att de är rädda för att missa sina flyg för att Swedavia – trots att de VET exakt hur många avgångar och passagerare som är inbokade – inte lyckats skala upp bemanningen.

Dumma er som kommer i extra god tid när vi faktiskt uppmanat er att komma i … extra god tid, men inte i SÅ god tid.

Det hade gått att skratta åt eländet om det inte, precis som med de orimligt långa väntetiderna på passen, faktiskt blir en form av rörelsebegränsning av en befolkning som i grundlagen garanteras rörelsefrihet. En husarrest i nån mån.

Att det ser likadant ”överallt” i världen just nu – det delas bilder i sociala medier från flygplatser i andra delar av Europa som inte ser ett dugg bättre ut – räcker inte för att ursäkta det.

Så just den biten gör att ansvaret i viss utsträckning landar i regeringens knä. Sköter sig inte fristående myndigheter, får nån annan ta kontrollen. Men inte minst Moderaterna borde överväga om attackerna på regeringen verkligen har så mycket grund med tanke på att det var just M som i regeringsställning genomdrev förändringen där ansvaret för driften av flygplatserna övergick från Luftfartsverket till Swedavia.

Det är ett Swedavia som alltså återigen vet exakt hur många avgångar och passagerare de har inbokade och måste hantera. Flygbolagen som lyfter och landar på Arlanda har ju köpt den tjänsten av dem, men Swedavia kan inte leverera. Dels har man misslyckats rekrytera tillräckligt mycket personal för att hantera passagerarmängderna, dels saknar man uppenbarligen strategier för köhantering.

Lösas måste det, men det är väl inte riktigt i Magdalena Anderssons knä det ska läggas.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.