Efter två års uppehåll var det på lördagen comeback-dags för Sola Cruising Car Clubs bilträff på Norra fältet.
– Det har verkligen varit en plåga, men nu är det förbaskat sköj att få träffa folk igen, säger Peter ”Peppe” Svensson som kom med sin orangea Dragracing-Cheva.
Hundratals skinande blanka fordon av alla de slag fyllde det rymliga fältet intill Kasernhöjden åtminstone till hälften när Sola Springmeet äntligen kunde genomföras igen. Faktum är att det fortfarande rullade in bilar mot utställningsytan bortåt en timme efter starttid.
En som hade sett till att vara i god tid var Basim Aloann från Säffle, som inte bara parkerat sin magnifika Oldsmobile Brown Rocket -58. Även prisbordet som bågnade av prestigetunga pokaler stod upplacerat.
– Man måste ju visa upp framgångarna, haha. Det ska sägas att jag själv köpte bilen ifjol, så jag har bara hunnit med en prispokal än. Men jag hoppas på fler, berättar Basim innan han tar oss runt ekipaget.
– Det här är en unik bil, det finns bara en i hela världen. Den restaurerades och fixades till nyskick i Finland 2010 innan den hamnade i Sverige. Du kan ju förstå själv varför jag föll för den.
Ja, om inte bilen i sig vore nog med sina eleganta linjer och utsökta inredning kan man knalla runt. Där har Basim Aloann möjlighet att övernatta i en specialtillverkad minihusvagn, med plats för två.
– Jag har inte testat att sova i den än. Men det är bekvämt. Finns till och med en liten bar, skrattar han.
Nåt stenkast bort – men inte bokstavligt, med tanke på dyrgriparnas lack! – sitter Karlstadsbon Peter ”Peppe” Svensson bekvämt tillbakalutad i en solstol. Intill honom hans pärla: en 725-hästars Cheva Nova från 1963 i klarorange kulör.
Normalt återfinns de båda, samt mekanikern Tomas Steen, kanske mer frekvent på dragracing-tävlingar runt om i landet.
– Men efter de här åren vill man ju bara träffa folk. Det har varit en plåga! Några utställningar har det inte blivit alls, och i de få tävlingar vi kört har startavgifterna varit skyhöga. Eftersom de inte kunnat ta in publik har de tvingats täcka kostnaderna på det sättet.
Vad gör den här rackarn på kvartsmilen?
– 9,8 sekunder. Det är egentligen snabbare än vad som borde vara möjligt med den här bilen, men vi har lyckats få till inställningarna perfekt. Där får jag tacka Tomas för hjälpen, han är proffset på den detaljen.
Lycka till framöver!
– Tackar! Jag åker till Tierp och tävlar nu på torsdag, så det kan behövas.