Öppet brev till Ann Linde (S): Låt inte M styra i Natofrågan

Insändare
PUBLICERAD:
Utrikesminister Ann Linde (S).
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Med stor oro och förfäran ser jag hur Ulf Kristersson (M) knuffar din regering och ditt parti framför sig … för ett snabbt beslut om svenskt medlemskap i NATO.

Till kärnvapen på svensk mark – och – från alliansfrihet och rätten att kritisera USA och NATO och från en lång tradition av kritik mot innehav, utveckling och användning av kärnvapen.

Min tilltro till moderaters omdöme i militärstrategiska frågor är inte stor … för bara några år sedan avskaffade partiet värnplikten och avrustade militären, snabbt och diskret under sommaren. Nu vill Ulf Kristersson och hans parti lika snabbt driva Sverige in i NATO.

Det är bara något år sedan USA/NATO pressade den svenska regeringen att inte ratificera det påbörjade avtalet om förbud mot kärnvapen, som ICAN och svenska fredspristagaren Beatrice Fihn drivit. Många, små och alliansfria länder har skrivit under, men ännu inte Sverige.

USA är det enda land hittills som har använt kärnvapen i krig med hundratusentals civila dödsoffer, ett grovt folkrättsbrott. Jag har inte längre ordning på alla krigshandlingar efter 1945, som USA/NATO deltagit i under mina snart 80 år på planeten: Korea, Vietnam, Laos, Kambodja, Cuba, Nicaragua, Guatemala, Grenada, El Salvador, Öst-Timor, Panama, Indonesien, Jugoslavien, Jemen, Afghanistan, Libyen, Kuwait, Irak, Syrien … därtill kommer några afrikanska stater.

Genom åren har USA använt trampminor, napalm och bekämpningsmedel som Orient orange i sin krigföring, exempelvis i Vietnam. Fuel-air bomber eller thermobaric bombs, ett vapen som bränner och kväver allt levande i ett stort område runt explosionen, har använts i flera insatser i Vietnam, Afghanistan, Kuwait och Irak.

USA godkänner inte stadgarna i Internationella brottmålsdomstolen (ICC) i Haag, utan väljer att själv döma eget folkrättsbrott. Domarna har varit enstaka och gällt befäl på lägsta nivå. De flesta har benådats, efter kort tid i fängelse. Ett sätt för amerikansk militär att minska sitt ansvar för krigshandlingar har varit att köpa in legosoldater från amerikanska företag, som Blackwater. Företaget, som idag heter Academi, användes i Irak och blev ökänt för sin ondskefulla behandling av irakiska fångar i Abu Graib-fängelset.

Nu strider de amerikanska legosoldaterna, enligt rykten, på ukrainsk sida i Donbass-området, vilket ökar risken för en utvidgning av kriget. Ryska legosoldater från Wagner-gruppen arbetar troligen i samma område.

Artikel 5 i NATO-fördraget är skrivet till stöd för stormakten USA. Artikeln innebär att ett angrepp på en amerikansk bas utomlands kan tolkas som ett angrepp på staten USA. Baserna är många … om man räknar in drönarbaser över hela världen. Artikel 5 har dragit in våra nordiska NATO-grannar i flera, orättfärdiga krigshandlingar de senaste decennierna. En amerikansk general, underställd presidenten, för befälet över NATO:s trupper och därmed den svenska militären, om Sverige ansluter sig till NATO.

USA är en stormakt som ogillar konkurrens. FN har motarbetats i decennier. Den amerikanska militärens bristande lojalitet med OSSE och FN blev tydlig i Jugoslavien-Kosovo-kriget. Amerikansk militär beväpnade UÇK-gerillan, struntade i synpunkter från OSSE/FN och började bomba Belgrad.

Det är svårt att förstå varför erfarna politiker tycks tro att USA har samma intresse med NATO i Europa, som européerna. USA vill förmodligen placera sina kärnvapen så nära den ryska gränsen som möjligt, för att spara reaktionstid och använda européer som mänskliga sköldar, i stället för amerikaner.

Det finns all anledning att noga överväga ett NATO-medlemskap, i stället för att låta sig knuffas in det av Ulf Kristersson och den borgerliga oppositionen.

Kärnvapenmotståndare