Att hänga konstutställningar i övergivna industrilokaler är på modet, och till årets vårsalong hakar Värmlands konstförening på den trenden.
Ett tjugotal konstnärer medverkar och det stora antalet skulpturer sätter prägeln.
Samarrangerande Säffle konstförening har haft tillgång till den gamla plåtverkstaden i snart ett år, och den stundande vårsalongen blir deras tredje utställning sedan dess.
– Det har stått maskiner på de här mörka fläckarna ni ser i golvet, så det är verkligen en gammal fabrikslokal vi befinner oss i, säger Käthy Nilsson i föreningen.
– Här trivs vi jättebra och vi är glada och stolta över att ha fått hit den här fina utställningen, tillägger föreningens ordförande Sylvia Tilleby.
Till lördagens vernissage kommer en stor graffitimålning av Karlstadskonstnären Robert "Super-G" Forsberg pryda byggnadens långsida ut mot parkeringen. Då justeras också lokalens namn till Galleri Toms verkstad.
"Rookie"-salong
Vid vårsalongerna ligger alltid tonvikten på nyinvalda medlemmar i Värmlands konstnärsförbund.
– För att de med en gång ska komma in i vårt medvetande. Och de är ovanligt många i år, förvånande många, säger Elsa Hallbäck i Värmlands konstförening.
– Sedan brukar vi låta de medlemmar som kanske inte ställt ut hos oss på några år komma igen. Vi vill gärna att de representerar många delar av länet också, säger Stefan Norén, som nyligen avgick som ordförande i Värmlands konstförening efter åtta år.
De båda gläds åt att kunna visa så mycket skulptur.
– Det är fler skulptörer än någonsin i Värmlands konstnärsförbund och det är en stor skillnad jämfört med tidigare vårsalonger. Det ger omväxling, säger Elsa Hallbäck.
Berlininspirerad grafik
På plats finns bland andra Veronica Odén som arbetar med grafiska tekniker. Under en period då hon "tröttnat på torrnålen" började hon istället göra linoleumsnitt, och i vårsalongen medverkar hon med en liten Berlinserie.
– Jag brukar vara i Berlin och efter några år med resor dit fick jag för mig att jag skulle gå fram till folk på gatan och fråga om jag fick fotografera dem. En del sa ja, en del nej, en del showade loss medan andra var blyga. Så jag har ett arkiv med en massa bilder som jag sedan använder mig av.
Hennes tre verk i utställningen är döpta efter de gator i Berlin där Veronica Odén tog fotografierna.
– Men just nu är jag faktiskt tillbaka med torrnålen. Jag behöver växla, säger hon.
1980-talets Nicaragua
Fotografen Staffan Jofjell, som den gångna helgen fick utmärkelsen Årets utropstecken av Värmlands konstnärsförbund, medverkar med en serie fotografier tagna i Nicaragua 1986.
– Då var Nicaragua ett land av hopp, efter revolutionen och den fantastiska alfabetiseringskampanjen i landet, säger han.
Ett av fotografierna bär titeln "Esperanza" (spanska för just hopp) och fångar en skolflickas uppsyn.
– Jag besökte en skola som var helt fantastisk. Barnen kunde deklamera långa fosterländska dikter om landets skönhet och framtid, säger Staffan Jofjell, för att sedan beklaga det "förfall in absurdum" som rått i landet sedan dess.
"Lagom med åtta år"
Värmlands konstförening har alltså fått en ny ordförande i Anna Åberg Bucht. Stefan Norén tycker att det känns bra att få en kvinnlig efterträdare.
– Och jag tycker det känns lagom att ha suttit i åtta år. Det har varit väldigt roligt och samarbetet med våra stora museer vid höstsalongerna har fungerat jättebra.
Vårsalongen i Säffle pågår till och med den 29 maj, med invigning klockan 12.00 på lördag.