Våren är på ingång och med den elsparkcyklarna. Karlstads kommun räknar med att de blir ännu fler i år – totalt 1 500.
– Spontant känns det mycket för mig med 600 cyklar till. Men nu är fler åtgärder på gång, säger Henrik Lander (C).
Han är ordförande i teknik- och fastighetsnämnden som vid dagens sammanträde ska diskutera elsparkcyklarna, igen.
Förvaltningen har följt upp hur fjolårets åtgärder fungerade och gjort en framtidsspaning inför den här säsongen. Tre uthyrningsföretag är fortsatt verksamma och ytterligare två tillkommer sannolikt under våren. Med cirka 300 elsparkcyklar per uthyrare skulle det innebära totalt 1 500 i Karlstad tätort längre fram i vår.
– Personligen kan jag känna att det blir många. Om man jämför med hur trafiksituationen såg ut i somras och lägger på 600 cyklar så känns det väldigt mycket. Men det beror lite på hur folk beter sig också. Vi vet att det brukar stabilisera sig lite när folk lärt sig, säger Henrik Lander.
Teknik- och fastighetsförvaltningen föreslår också att de lokala ordningsföreskrifterna ska ändras efter modell från Stockholms stad. Det skulle ge möjlighet att begränsa antalet elsparkcyklar samt att ta ut en avgift för uthyrning på kommunal mark.
Men en ny ordningsföreskrift kan klubbas i nämnden först i juni och den ska sedan godkännas både i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Därför ger det inte så stor effekt den här säsongen.
– Nej, en ändring av ordningsstadgan blir ju i så fall i början av hösten. Men det är ju ett antal åtgärder till som vi godkänner i morgon, säger Henrik Lander inför onsdagens sammanträde.
– Bland annat är tanken är att skriva avsiktsförklaring med uthyrningsfirmorna.
Detta skulle ge förvaltningen möjlighet att reglera antalet elsparkcyklar per uthyrningsföretag redan innan en ändrad ordningsstadga. En sådan avsiktsförklaring blir dock frivillig för företagen att vara med på.
– Men de flesta verkar tycka att det är okej och att det är bra om vi har en samsyn. De förstår väl också att om det ska fungera över tid så behövs lösningar, säger Henrik Lander.
– Uthyrningsfirmorna har redan varit med på åtgärder som lågfartzoner, att elsparkcyklar inte får parkeras på Stora torget och att resor inte kan avslutas på skolgårdar. Det ska sägas också att det har blivit bättre ordning. Efter en yrvaken start i fjol så är vi på väg åt rätt håll. Både från kommunens sida och uthyrarnas.
Kommunen och uthyrningsföretagen planerar också att tillsammans med polisen ha en informationsdag om elsparkcyklar och trafiksäkerhet på Stora torget den 19 maj.
Utöver dessa åtgärder och en eventuell ändring av den lokala ordningsstadgan är också ett lagförslag ute på remiss för tillfället. Regeringen vill förbjuda parkering av elsparkcyklar på gång- och cykelbanor, utanför uppställningsplatser, från 1 augusti.
Parkeringsförbud för elsparkcyklar föreslås: ”Ett bra verktyg”Elsparkcyklar kvar trots snön: ”Ser inte bra ut”Kommunstyrelsen i Karlstad ställde sig positiv till den lagändringen i sitt remissvar tidigare i veckan. Men kommunen tycker också att elsparkcyklar ska definieras som eget fordonsslag i trafiklagstiftningen så att traditionella cyklar inte drabbas av regleringar.
Här kan du läsa fler artiklar ur VF:s rapportering om elsparkcyklar:
El-sparkcyklarna får parkeringsplats vid Stora Torget: ”Hoppas gör nytta”Olyckorna med elsparkcykel ökar: ”Ju mer populära, desto fler olyckor”Så planerar kommunen att hantera problemen med elsparkcyklarnaKarlstad ska pröva sänkt hastighet för elsparkcykelProfessorn: ”Bara vädja funkar oftast inte så bra”Många klagomål på elsparkcyklarna – åtgärder på gång