Hoppa till huvudinnehållet

Hemtjänst kontaktade inte läkare – patient avled

Publicerad:
Reporter Jonas Brefält
Jonas Brefält
jonas.brefalt@vf.se
Enligt en lex Maria-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg kunde en patients liv eventuellt ha räddats om hemtjänsten kontaktat läkare under helgen när personen blev sämre.
Enligt en lex Maria-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg kunde en patients liv eventuellt ha räddats om hemtjänsten kontaktat läkare under helgen när personen blev sämre. Foto: Stina Stjernkvist/TT

En kommun i södra Värmland gör nu en lex Maria-anmälan efter att en person med hemsjukvård avlidit.

Enligt anmälan till Inspektionen för vård och omsorg kunde dödsfallet eventuellt ha undvikits om läkare kontaktats. Men så skedde inte när personens allmäntillstånd försämrades under en helg.

Hemtjänstpersonalen som då var hemma hos personen ringde heller inte 112, vilket baspersonal får göra utan bedömning från sjuksköterska, och de kontrollerade heller inte viktiga värden på patienten.

Efter dödsfallet har samtlig berörd personal deltagit i flera utredningssamtal där även berörda chefer varit med. En genomgång tillsammans med förvaltningschefen är också planerad. Samtidigt har verksamhetschefen startat en utbildningsinsats för att undvika liknande händelser framöver. Den ska vara klar i början av juni i år.

Medicinskt ansvarig sjuksköterska ska följa upp samtliga åtgärder.

Artikeltaggar

IvoLex MariaVård och omsorgVärmlands län

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.