Med skyhöga ambitioner och många års arbete som insats ska höstens premiär på Tempelriddaren bara vara starten på någonting större. Det hoppas skaparna bakom nyskrivna "Café Berlin – Musikalen om Aimée & Jaguar", som bygger på en lika sann som förbjuden relation mellan en nazisthustru och en judinna i början av 1940-talet.
Lilly Wust är den tyska hemmafrun som sommaren 1942 får moderskorset i brons för att ha fött upp fyra ariska pojkar. Hennes man är en djupt övertygad nazist som ligger ute i fält.
Felice Schragenheim är judinnan som tvingats se sina tidigare högt ansedda föräldrar förlora allt och tyna bort i ett Berlin där de inte längre ses som medborgare utan ohyra.
Kvinnornas vägar korsas och när de i oktober 1942 slår sig ner på Café Berlin är det starten på en passionerad och orubblig kärlekshistoria, som tack vare Lilly Wusts återberättelser både blivit bok och Golden Globe-nominerad dramafilm. Och först nu, med premiär i Karlstad i höst, musikal.
– Hade detta inte hänt i verkligheten så hade ingen trott på berättelsen, säger regissören Karl Runqvist, som ända sedan han såg en dokumentär om Lilly och Felice på 1990-talet velat skildra allt i musikalform.
– Motsättningar, kärlek, fara. Allt man vill ha i en berättelse finns här.
Bygger på boken
Dan Enwall, som också satt hemma framför teven när dokumentären sändes, blev lika tagen av historien. Hans manus bygger visserligen på den österrikiska författaren Erica Fischers bok "Aimée & Jaguar" från 1994, men med all nyskriven dialog och Gustaf Bohlins kompositioner är musikalen ett originalverk.
– Den här historien är ett slags koncentrat av väldigt mycket som är viktigt att berätta även i vår tid och vi gillar musikalformen. Personligen känner jag saker när jag ser en musikal som jag inte känner när jag ser talteater. Musik är ett bra verktyg för att vandra mellan olika känslolägen, säger Dan Enwall.
"Inte Björn och Benny"
Kvartetten, där även producenten och "pådrivaren" Anett Refseth ingår, har djärva ambitioner och har därför startat bolaget Black Box Bandits för att enklare kunna sälja in verket till tänkbara intressenter, både i Sverige och utomlands.
– Vi önskar ta den här musikalen vidare, till större scener i Sverige och vidare ut i Europa. Men vi heter inte Björn och Benny utan Dan, Gustaf, Anett och Kalle, så vi börjar här, säger Anett Refseth, och tillägger att en premiärinbjudan till tunga producenter och teaterchefer ska skickas ut.
– Det ligger enormt mycket tid och jobb bakom, så det vore dumt att inte sikta högt. Det är en otroligt häftig historia med två kvinnliga huvudkaraktärer, och sådana växer inte på träd. Så det känns skönt att kunna ge det till musikalvärlden, säger Gustaf Bohlin.
Han tycker själv det är svårt att beskriva den musik han komponerat till föreställningen, mer än att den är förankrad i musikalgenren.
– Först hade jag en bild av att musiken skulle låta tidigt 40-tal, men den idén gick jag från ganska snabbt. Det kändes på något sätt gjort. Jag måste tänka på vem jag är, hur mitt tonförråd ser ut.
West End-drömmar
Ett hundratal kallades till audition, mestadels personer med lokal förankring, men även folk utifrån som tyckte att uppsättningen verkade intressant. Den minst sagt dramatiska och vindlande historien om Lilly och Felice, som kom att kalla varandra Aimée och Jaguar, har ett rikt persongalleri.
– Vi kommer att vara 18 på scenen, plus två barnroller. Hade man gjort föreställningen på en större scen kanske man hade varit uppemot 30, 40. Men vi älskar att vara här, det blir en väldigt tät stämning på Tempelriddaren, säger Karl Runqvist.
Han har sedan 1981, bortsett från under pandemin, årligen rest till London för att gå på musikal i världsklass.
– Så det är klart att vi sneglar mot London vad gäller formen för musikalen.
Och kvartettens dröm, ja skyhögt ställda målbild, är faktiskt att deras musikal i framtiden ska sättas upp i West End.
– Siktar vi mot det kanske vi kommer en bit på vägen, säger Karl Runqvist.
– Men kommer vi bara utanför Värmland vore det så klart också superhäftigt, tillägger Gustaf Bohlin.
Premiär i oktober
"Café Berlin – Musikalen om Aimée & Jaguar" får premiär den 15 oktober och spelas sedan ända fram till den 17 december. Under våren släpps namnen på föreställningens skådespelare och artister.