Systemändring ska korta passköerna hos polisen

Inrikes/utrikes
PUBLICERAD:
Polisen vill stoppa robotbokningar. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Polisen ändrar i systemet för att boka passtider och gör bokningen personlig.
Det hoppas man ska stävja de som försöker utnyttja den stora efterfrågan och korta kötiderna, uppger myndigheten på sin hemsida.

"Genom att personer bokar passtider, vars enda syfte är att boka upp tider och överlåta till andra, försvårar man för de som verkligen behöver nytt pass och det är naturligtvis något vi behöver komma till rätta med", säger Magnus Roglert, chef enheten för förvaltningsrätt vid myndigheten, till polisens hemsida.

Samtidigt lyfts tre andra faktorer fram som de främsta anledningarna till att köerna är så långa just nu: att många inte förnyat sina pass under pandemin, att det är vanlig högsäsong för att förnya passet och att restriktionerna i samhället släpptes "på en och samma gång".

"Vi jobbar på ett flertal olika tekniska lösningar för att hantera detta, men som en initial åtgärd så har passbokningarna blivit personliga. Det betyder att man uppger sitt namn vid själva bokningen. Det nya systemet är ett första steg för att stävja missbruket av att en person bokar upp flera tider", säger Roglert.

I en intervju med Expressen, från i söndags, sade Magnus Roglert att man även ville stoppa robotar från att automatiskt boka nya tider och att en teknisk lösning ska vara på plats inom två veckor.

– Vi arbetar med en teknisk lösning för att kunna hindra att en och samma individ eller robotfunktion kan boka hur många tider som helst. Senast i dag fick jag info av IT-avdelningen att arbetet går väldigt bra. Vi hoppas lösningen är klar inom två veckor, sade han då.

I Karlstad har polisen vidtagit vissa åtgärder för att kunna öka tillgängligheten.

– Vi har bland annat öppet tre lördagar nu i mars och kommer att ha öppet fler lördagar senare i vår. Lördagstiderna nu i mars lade vi ut i torsdags, men de tog slut direkt, har lokalpolisområdeschefen Ulrika Sundström tidigare berättat för VF.

– Vi flyttar också runt personal för att kunna utöka och skapa fler tider. Men det tar lite tid för det behövs en utbildning först för dem som normalt inte hanterar passansökningar.