Hyresgäster i Bäckhammar klagar på Trygga hem: ”Folk är förbannade och flyttar”

Bostad & byggen
PUBLICERAD:
Under flera dagar var hyresgäster hos Trygga hem i Bäckhammar utan varmvatten.
Foto: Mats Zetterberg
Hyresgäster i Bäckhammar är missnöjda med Trygga hem i Värmlands bostäder. De har till och från varit utan varmvatten och påtalade brister blir inte åtgärdade.
– Folk är förbannade och flyttar härifrån. Det var 19:e gången sedan december utan varmvatten, säger två hyresgäster till NKP.

Båda väljer att vara anonyma. De bor i en annars idyll på Öståsgatan. Där kan barnen leka fritt ute. Om det inte vore för hyresvärden, Trygga hem i Värmland.

– Jag har en sju månaders bebis med eksem som jag måste bada för att hålla rent. Det går inte utan varmvatten, säger en av de anonyma.

Mer bekymmer än varmvatten

Det är inte bara varmvattnet som är problemet. Hyresgäster klagar också på trasiga altandörrar, fukt och dålig ventilation. Det har påtalats för hyresvärden, utan resultat.

– Jag har astma och får därför alltid ha sovrumsfönstret öppet nattetid. Steker man bacon i köket luktar det i sonens rum, som om jag hade stått där och stekt, säger den andra anonyma till NKP.

Ägare bekräftar problem

Gustav Pettersson är delägare i EP Fastigheter som bland annat äger och förvaltar Trygga hems bostäder i Bäckhammar. Han bekräftar att företaget haft problem med varmvattnet.

– Det har pågått från och till sedan januari. Det är inte så att varmvattnet har varit borta konstant under denna period utan vid vissa tillfällen har det drabbat delar av en fastighet som har samma uppvärmning, säger han.

Varmvattnet fungerar nu

Felet beror på ett antal faktorer. Dels har det berott på en krånglande värmepump, och dels på läckande backventiler inne i lägenheternas blandare. De trasiga blandarna har lagats så snart de har upptäckts. Värmepumpen, som hörde till fastigheten när nuvarande ägare förvärvade den, har haft några felaktigheter som tagit tid att analysera, trimma, och åtgärda.

– Nu fungerar varmvattnet felfritt för de boende. Jag vill också flika in att värmeanläggningen upphandlades av Bröderna Pärssons Rör i Gullspång 2016. Vi har arbetat intensivt med en av de ledande energirådgivarna i Värmland EnergiEffekt för att få ordning på allt så snabbt det bara har gått, säger Gustav Pettersson.

Inte fått andra klagomål

Han är inte medveten om andra klagomål på deras bostäder. Trots det begär hyresgäster avdrag på hyran.

– En hyresreduktion kan vi inte kommentera i dagsläget. Fokus har varit på att få bukt med varmvattenproblematiken, säger han.

Hyresgästföreningen har fått klagomål

Anders Eriksson är gruppchef på Hyresgästföreningens Karlstadskontor. Föreningen har fått klagomål från hyresgäster i Bäckhammar om Trygga hem i Värmlands fastigheter.

– Det har främst handlat om krångel med varmvatten. Några har också handlat om fel och brister som inte har blivit åtgärdade, exempelvis fukt i badrum, säger han.

Ska titta på kompensation

Han vet inte i dagsläget om det finns anledning till att ställa krav på hyresreduktion. Det är något Hyresgästföreningen ska titta närmare på.

– När det uppstår klagomål av det här slaget, är det viktigt att det samtidigt anmäls till miljö- och byggnadsnämnden. Då blir det lättare för oss att föra det i bevis om vi ska driva ärendet, säger Anders Eriksson.

Funderar på möte

Hyresgästföreningen överväger att ha ett informationsmöte med sina medlemmar bland Trygga hems bostäder. Då får föreningen en bättre bild av läget.

– När det är flera som har klagomål kan ett möte vara på sin plats. Det lutar därför åt att det är dags för oss med ett besök, säger han.

Några hyresgäster klagar på att fel och skador och andra brister inte blir åtgärdade.
Foto: Mats Zetterberg
Så här jobbar Värmlands Folkblad med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.