LEDARE: Alla bilägare förtjänar inte regeringens bilstöd

Ledare
PUBLICERAD:
Finansminister Mikael Damberg (S) presenterar regeringens stödpaket för att kompensera för de ekonomiska konsekvenserna av den ryska invasionen av Ukraina.
Foto: Christine Olsson
Regeringen lägger 14 miljarder på ett stödpaket för att kompensera för Ukrainakriget och Rysslandssanktioners effekter på el- och drivmedelspriserna. ”Kan betyda tusenlappar extra i plånboken för enskilda”, skriver kvällspressen. Men ”tusenlappar extra i plånboken” blir ändå till minus på sista raden i år.

Kvarstår gör dessutom det stora problemet att ”alla” får ett mindre stöd i stället för att de som verkligen behöver det får mer. Inget parti vågar under ett valår tydligen tala klarspråk om hur vi måste styra stödet till rätt ställen och låta de höga priserna styra resten att lägga om sin konsumtion och vanor.

Nej jag vet, ”jävla Miljöpartiet” och så vidare, som det brukar låta när vissa fortsätter förklara att det inte är som att klimatomställningarna tar en paus för att världen just nu kämpar med andra brinnande problem. Att tillfälligt sänka skatten på fossila drivmedel kan vara rimligt när priset skenar till följd av krig, däremot måste vi ju sluta vara så förbannat beroende av Putin och Ryssland i längden. Klimatomställningen räddar oss i längden!

En tillfälligt sänkt drivmedelsskatt, en särskild drivmedelskompensation, en förstärkning av klimatbonusen, en förlängd elpriskompensation i södra och mellersta Sverige – och ett höjt bostadsbidrag för barnfamiljer.

Det är alltså vad regeringen hoppas ska ta udden av prisökningarna som kommit i dels spåret av pandemin, men nu också till följd av den ryska invasionen av Ukraina.

Alla bilägare kommer också få ett engångsstöd i kompensation för de höga drivmedelskostnaderna. Bilägare i allmänhet kan räkna med en extra tusenlapp. För alla i ”utpekade gles- och landsbygdsområden” – det är väl för Värmlands del Torsby det – handlar det om 1500 kronor.

Kokar vi ned hela paketet till kronor och ören är det 14 miljarder kronor som ska fördelas men, förstås, inte kommer att räcka för att kompensera krigspriser som vi fortfarande inte sett sluteffekten av.

Det är för lite pengar för de som verkligen är beroende av bilen, inklusive åkeriföretagen och jordbrukare, samtidigt som det i onödan – jo faktiskt – subventionerar kostnaderna för många andra som oftare borde välja andra alternativ än egen bil.

Här hade regeringen kunnat välja att göra som några andra länder nu och även subventionerat kollektivtrafiken. På Nya Zeeland meddelade premiärministern i dagarna att man halverar priset på kollektivtrafik de kommande tre månaderna.

Den som kan välja andra alternativ till egen bil borde göra det - och de som inte kan göra det måste få mer hjälp än regeringens bilpeng.
Foto: Tommy Andersson

Nej, alla kan inte välja buss och tåg i stället. Nej, det finns ingen tunnelbana i Värmland. Men tillräckligt många, till och med i Värmland, och speciellt i tätorterna sitter i ett läge där det finns alternativ. Visst, dessa känns kanske både lite krångligare och mer tidskrävande och idag sparar de alternativen inte tillräckligt mycket pengar jämfört med bilen för att verkligen locka. Men kanske ändå om busspriset sjönk med mer än bensinpriset ökade?

Vi går mot tuffa ekonomiska tider. El- och drivmedelskostnaderna är nu inte det enda som rusar. Det gör även matpriserna. Tomater, kaffe och päron har blivit lyxvaror med prishöjningar på runt 30 procent och ekonomerna gissar att bolåneräntorna kommer att öka med 50 procent redan under nästa år.

Krig, brist på varor, kostnadsökningar, en inflation som äter upp alla löneökningar i år och på det ett valår. Redan i mars kan vi slå fast att det blir ett jäkla skitår i år.

Detta är en ledarartikel som uttrycker Värmlands Folkblads politiska linje, vilken delar arbetarrörelsens värderingar och är oberoende socialdemokratisk.