Hoppa till huvudinnehållet

Handelskammaren om järnvägsinitiativ: ”Äntligen!”

Publicerad:
Reporter Jonas Brefält
Jonas Brefält
jonas.brefalt@vf.se
”Äntligen!”, säger Handelskammarens vd Frida Johansson om utskottsinitiativet gällande järnvägen Oslo-Stockholm. Här ses hon på bild tillsammans med regionpolitikern Tomas Riste i samband med premiären för X2000-tåg till Olso för några år sedan.
”Äntligen!”, säger Handelskammarens vd Frida Johansson om utskottsinitiativet gällande järnvägen Oslo-Stockholm. Här ses hon på bild tillsammans med regionpolitikern Tomas Riste i samband med premiären för X2000-tåg till Olso för några år sedan. Foto: Mikael Lindblom

För en vecka sedan varslade M och att de fått med sig KD och V när det gäller samverkan med Norge om snabbare tåg mellan Oslo och Stockholm. På tisdagen anslöt ytterligare två partier.

– Äntligen! Det här har varit en tuff resa, säger Frida Johansson, vd på Handelskammaren Värmland, som kämpat länge i frågan.

– Det här är ju superlånga processer så vi får ta vara på alla små tillfällen att fira.

Anledningen till tisdagens firande är alltså att det initiativ som Maria Stockhaus, Moderaternas talesperson i infrastrukturfrågor, pratade om vid sitt besök i Karlstad förra veckan nu fått majoritet i trafikutskottet.

De vill ha snabbare spår: ”Dags att förhandla”

Detta genom att både Sverigedemokraterna och Miljöpartiet anslutit sig till trojkan som redan stödde initiativet. Därmed står tio av sjutton utskottsledamöter bakom uppmaningen till regeringen att agera i frågan och ge Trafikverket i uppdrag att tillsammans med sin norska motsvarighet utreda snabbare tågresor på järnvägssträckan Oslo-Stockholm. Jernbanedirektoratet har redan ett sådant uppdrag.

– Det var roligt att som värmlänning få vara med och ta beslut om det här initiativet, säger Kjell-Arne Ottosson (KD), som hoppade in som ersättare i trafikutskottet vid tisdagens möte.

– Värmland har blivit så ofantligt styvmoderligt behandlat i den nationella planen. Men nu måste den här frågan beredas i riksdagen. Sedan får vi se vad det leder till. De tre partierna S, C och L som inte ställde sig bakom initiativet var inte avvisande i sig. Men de hade lite olika argument till varför det inte ska beredas.

Frågan behandlas vidare i riksdagen inom några veckor.

– Det här är ett mycket välkommet besked, säger Stina Höök (M), ordförande i Region Värmlands utvecklingsnämnd.

– I Värmland står ju alla partier bakom att de här satsningarna behövs. I riksdagen ser konstellationerna lite annorlunda ut. Men det viktiga nu är att det är bred uppslutning bakom initiativet.

Det hänger inte samman med den nationella planen för infrastruktursatsningar som det också ska fattas beslut om senare i vår. Där har Region Värmland och Handelskammaren tillsammans varit pådrivande för mer pengar till Värmland.

Läs också

– Där fortsätter vi kämpa, säger Frida Johansson, som betonar att alla berörda utmed järnvägen mellan huvudstäderna är överens sedan länge om att det behövs satsningar på att få ner restiden.

– Äntligen måste regeringen agera!

Artikeltaggar

Frida JohanssonHandelskammaren VärmlandJärnvägRiksdagenTrafikTågtrafikVärmlands län

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.