Hoppa till huvudinnehållet

Allt fler vill ha bil med sladd

Publicerad:
Försäljningen av elbilar ökade kraftigt under 2021 i Värmland.
Försäljningen av elbilar ökade kraftigt under 2021 i Värmland. Foto: Tommy Andersson

Allt högre bränslepriser, tuffare skatter, halvledarbristen, anledningarna är många till att allt fler väljer en laddbart när det är dags för en ny bil.

– 60-70 procent av det vi säljer nu är elbilar, säger Daniel Svedlund, vd på Lecab Bil i Karlstad.

Under 2021 registrerades det 6421 nya bilar i länet, det är en liten minskning från 2020, och en stor nedgång från 2019 då det registrerades över 8200 nya bilar, enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Av de nya bilar som har sålts har det skett en stor ökning i antalet elbilar. 2020 såldes det i Värmland 586 rena elbilar, 2021 hade det ökat till 946 elbilar.

– Vi säljer allt fler bilar med sladd, elbilar och olika typer av laddhybrider. Det märks framför allt av mest i Karlstadsområdet, säger Patrik Hedlund, vd på Helmia Bil.

– Bränslepriserna och skatter skjuter i höjden. Regeringens straffavgifter på diesel och bensinbilar gynnar försäljningen av elbilar och laddhybrider, fortsätter han.

På topplistan över länets mest sålda nya bilar förra året tar Kia hem både första och andraplatsen, med modellerna Creed, 292 sålda bilar, och Nio, 218 sålda bilar. På tredjeplats Volvo S60 med 216 sålda nya bilar.

Långa leveranstider

Om man väl köper en ny bil, så kan det ta lång tid innan man får den. Flera bilhandlare som VF talat med vittnar om att leveranstiderna för en ny bil kan vara upp till ett år.

– Pandemin och halvledarbristen har verkligen ställt till det, säger Patrik Hedlund på Helmia Bil.

Försäljningen av elbilar, Daniel Svedlund, vd för Leab bil.
Försäljningen av elbilar, Daniel Svedlund, vd för Leab bil. Foto: Christer Wik

– Biltillverkarna brukar prioritera produktionen av elbilarna, så de kan gå lite fortare att få levererad, säger Daniel Svedlund på Lecab.

Uppsving för begagnatmarknaden

De långa leveranstiderna, skattereglerna vid nybilsköp har gjort att många i stället valt att kolla på begagnade bilar, men även där är efterfrågan ofta större än utbudet.

– Det är hög omsättning på de begagnade bilarna, när man får in dem brukar de bli sålda ganska fort, säger Daniel Svedlund.

– Även på begagnatsidan är efterfrågan stor på el och hybridbilar, men där finns det ju inte lika stort utbud än, säger Patrik Hedlund.

Artikeltaggar

Daniel SvedlundEkonomiMotorTransport

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.