Hoppa till huvudinnehållet

Saltbrist fick Arvika att sanda: ”Men nu blåste mycket bort”

Publicerad:
Reporter Jonas Brefält
Jonas Brefält
jonas.brefalt@vf.se
I Arvika gick man över till sandning i helgen. Hur bristen på vägsalt kommer att påverka övriga kommuner och Trafikverket är ännu oklart. (Halkbekämpningen på bilden fotograferades förra vintern.)
I Arvika gick man över till sandning i helgen. Hur bristen på vägsalt kommer att påverka övriga kommuner och Trafikverket är ännu oklart. (Halkbekämpningen på bilden fotograferades förra vintern.) Foto: Peter Bäcker

Sedan i fredags sandas gatorna i Arvika istället för att saltas.

– Det har fungerat bra, men nu blåste ju mycket av det bort, säger Jerry Karlsson.

Han är driftchef på Teknik i väst AB, som är Arvikas och Edas gemensamma kommunala bolag för skötseln av gator och vägar. Sedan helgen sprider de sand i stället för salt i Arvika.

Sand i stället för salt

– Vi försöker få med alla korsningar och rondeller, men det är lite svårare med sand eftersom den blåser bort. Så vi har en större bevakning nu än när vi saltat. Det blåste som bara den i natt, säger han när VF ringer upp på måndagsmorgonen.

– Det blåste bort även i villakvarteren där vi sandat tidigare, så nu är vi ute och sandar för fullt igen.

Jerry Karlsson säger att han inte hunnit få några egentliga reaktioner sedan de gick över till sand.

– Det är egentligen lite för tidigt än att säga hur det fungerat, men vi har inte fått några samtal. Bara en enda fråga och det är varför vi gör så här. Svaret är helt enkelt att det är pandemin som ställt till det, även för detta. Det stora problemet är att de inte hinner få fram leveranser av vägsalt så det räcker.

Teknik i väst har inget eget saltlager utan hämtar från samma entreprenör som förser halkbekämpningen på Trafikverkets vägar, berättar Jerry Karlsson.

– I det lagret prioriteras stora trafikerade vägar som 61:an.

Har du hört om fler kommuner är drabbade av saltbristen?

– Inte vad jag vet än, men det kommer säkert bli. Vad jag hört har det varit väldigt kallt nere i Europa också i vinter, så det har gått åt mer salt där nere än vanligt. En del kommuner har möjlighet att förvara salt själva. Men vi har inget saltupplag, säger Jerry Karlsson.

En värmländsk kommun som har eget saltlager är Karlstad.

– Men vi har inte köpt på oss så att det räcker en hel säsong, utan vi handlar löpande, säger Niklas Karlsson, gatuchef i Karlstads kommun.

– Vi har salt att tillgå nu och har inte fått några negativa besked från vår leverantör än. Men skulle det bli som för Arvika så kommer vi också att få gå över till att grusa gatorna. Vi får se längre fram.

VF kontaktade även Trafikverket på måndagen för att fråga om saltbristen börjat märkas även för den stora vägmyndigheten. Via pressjouren fick vi följande svar:

– Vi undersöker frågan för tillfället och har dialog med våra entreprenörer. Vi har inget entydigt svar än.

Förhoppningen hos Trafikverket är att de ska ha en bättre överblick inom en vecka.

Men kanske finns också trafikanter som välkomnar att det blir mindre salt på vägarna, för bilarnas skull?

– Jo, så kan det förstås bli också, säger Jerry Karlsson på Teknik i väst, som påpekar att salt också kan ge en falsk trygghet.

– Det kan bli halkigt i vissa partier även på saltade vägar. Så det här kan nog bli bra på sikt. Bara vi nu kunde få lite mer snö så att det blir vinterväg som folk ser och så att sanden ligger kvar.

Artikeltaggar

Arvika kommunEda kommunKarlstads kommunTeknik i Väst ABTrafikVärmlands län

Så här jobbar VF med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.